eDomz

asia Fans

banner

PRODUK LUAR NEGARA UNTUK DIBELI

Isnin, 6 Ogos 2012

Dua Kepala Babi Diletak di Pintu Masjid Perancis


Luar Negara Oleh: Halimislam

"Pada Rabu 1/8 lepas, Islam Perancis dikejutkan dengan adanya kepala dua ekor babi di pintu masuk masjid. Tindakan provokasi ini merupakan kali pertama berlaku di Montauban, Tarn-et-Garoonne Selatan.

Dewan Keyakinan Muslim Perancis mengatakan tindakan tersebut sebagai provokasi. Mereka mendesak pihak berkuasa untuk membawa para pelaku yang bertanggungjawab ke mahkamah secepat mungkin.

Kejadian ini merupakan kejadian pertama di wilayah Tarn-et-Garonne selatan, yang mencetuskan spekulasi bahawa tindakan itu adalah reaksi tanggapan atas penembakan Mohammed Mareh, Mac lalu.

Seorang mahasiswa Kesatuan Perancis Yahudi mengatakan pihaknya terkejut dengan kejadian yang berlaku di masjid itu. Ia membimbangkan kejadian ini akan mencetuskan "suasana kebencian" di antara sesama mereka.

Datuk Bandar Mountauban, Brigitte Barèges, menilai tindakan itu menjijikkan dan provokatif. Tapi ia menolak menyebut tindakan provokatif itu berkaitan dengan tragedi penembakan Mohammed mareh. "Saya mengutuk peristiwa ini," katanya.

Haji Mohammed, Imam Masjid Mountauban, mengatakan sekumpulan orang telah meninggalkan kepala babi di depan pintu, dari kepala babi itu terdapat darah membanjiri lantai pintu masjid. "Ini tindakan hina," katanya.

Menurutnya, tindakan provokasi macam ini telah menodai kesucian bulan Ramadhan. Ia tidak mengerti apa yang sebenarnya berlaku. Selain itu, sepanjang Ramadhan umat Islam tengah menjalankan ibadah puasa.

"Untuk menyerang sebuah agama dengan cara seperti ini, saya tidak tahu apa yang ada di fikiran mereka. Mereka sudah seperti kehilangan ketua mereka."

Penyelidik Islamofobia, Abdallah Zekri mengatakan kejadian kepala babi ini mencerminkan peningkatan kempen anti-Islam pada semester pertama 2012. "Saya tidak menjangkakan serangan provokasi terjadi pada bulan suci Ramadhan," katanya.

Sebelumnya, serangan terhadap Islam juga menimpa empat tenaga pengajar Muslim yang dipecat dari pekerjaannya. Alasan pemecatan itu kerana berpuasa. Dewan bandar menilai,tenaga pengajar yang berpuasa dianggap telah melanggar syarat yang telah ditentukan.

Sumber: www.halimislam.com"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Follow by Email