eDomz

asia Fans

banner

PRODUK LUAR NEGARA UNTUK DIBELI

Jumaat, 24 Oktober 2014

15 Ciri Penganut Syiah Yang Perlu Diketahui | WAJIB BACA !!!

dari blog=======>>>>>>>>>>>


 Pasti anda ingin mengetahui ciri–ciri penganut agama syiah bukan? Kali ini dibongkar cara mengenali penganut agama syiah yang sesat.

Ini-Dia-Cara-Orang-Syiah-Solat-5

Semoga Syiah tidak dapat membiak ke rantau Asia kerana Syiah ini sangatlah berbahaya dan kejam.

Penganut Syiah di Malaysia atau di Indonesia selalu bersembunyi dalam segala hal, terutama mereka mendakwa bahawa Syiah merupakan bahagian mazhab dalam Islam. Padahal sebenarnya tidak. Dalam istilah Syiah, hal itu disebut “Taqiyah”. Namun sebenarnya ada beberapa yang boleh kita perhatikan dari penganut Syiah dari 15 ciri-cirinya yang berikut ini:

[1]. Mengenakan songkok hitam dengan bentuk tertentu. Tidak seperti songkok yang dikenali umumnya songkok mereka seperti songkok orang arab hanya saja warnanya hitam.

[2]. Tidak solat Jumaat. Meskipun solat Jumaat bersama jamaah, tetapi dia langsung berdiri setelah imam mengucapkan salam. Orang-orang akan menyangka dia mengerjakan solat sunat, padahal dia menyempurnakan solat Zuhur empat rakaat, kerana pengikut Syiah tidak meyakini kesahihan solat Jumaat kecuali bersama Imam yang ma’sum atau wakilnya.

[3]. Pengikut Syiah juga tidak akan mengakhiri solatnya dengan mengucapkan salam yang dikenali kaum Muslimin, tetapi dengan memukul kedua pahanya beberapa kali.

[4]. Pengikut Syiah jarang solat jemaah kerana mereka tidak mengakui solat lima waktu, tapi yang mereka yakini hanya tiga waktu sahaja.

[5]. Majoriti pengikut Syiah selalu membawa At-Turbah Al-Husainiyah iaitu batu / tanah yang digunakan menempatkan kening ketika sujud apabila mereka solat tidak di dekat orang lain.

[6]. Jika anda perhatikan caranya berwuduk maka anda akan dapati bahawa wudhunya sangat berlainan, tidak seperti yang dilakukan oleh kaum Muslimin.

[7]. Anda tidak akan mendapati penganut Syiah hadir dalam kajian dan ceramah Ahlussunnah.

[8]. Anda juga akan melihat penganut Syiah banyak mengingat Ahlul Bait; Ali, Fathimah, Hasan dan Husein radhiyallahu anhum.

[9]. Mereka juga tidak akan menunjukkan penghormatan kepada Abu Bakar, Umar, Uthman, majoriti sahabat dan Ummahatul Mukminin radhiyallahu anhum.

[10]. Pada bulan Ramadhan penganut Syiah tidak terus berbuka puasa setelah azan maghrib. Dalam hal ini Syiah berkeyakinan seperti Yahudi iaitu berbuka puasa jika bintang-bintang sudah kelihatan di langit. Dengan kata lain mereka berbuka apabila benar-benar sudah masuk waktu malam. Mereka juga tidak solat terawih bersama kaum Muslimin, kerana menganggapnya sebagai bid’ah.

[11]. Mereka berusaha sekuat tenaga untuk menanam dan menimbulkan fitnah antara jamaah salaf dengan jemaah lain, sementara itu mereka mendakwa tidak ada perselisihan antara mereka dengan jamaah lain selain salaf. Ini tentu tidak benar.

[12]. Anda tidak akan melihat seorang penganut Syiah memegang dan membaca Al-Quran kecuali jarang sekali, itu pun sebagai bentuk taqiyyah kerana Al-Qur’an yang benar menurut mereka iaitu al-Quran yang berada di tangan al-Mahdi yang ditunggu kedatangannya.

[13]. Orang Syiah tidak berpuasa pada hari Asyura, dia hanya menunjukkan kesedihan di hari tersebut.

[14]. Mereka juga berusaha keras mempengaruhi kaum wanita khususnya para mahasiswi di universiti atau di perkampungan sebagai langkah awal untuk memenuhi keinginannya melakukan mut’ah dengan para wanita tersebut apabila nantinya mereka menerima agama Syiah.

[15]. Orang-orang Syiah tekun mendakwah orang-orang tua yang mempunyai anak perempuan dengan harapan anak perempuannya juga turut menganut Syiah sehingga dengan selesa dia boleh melakukan zina mut’ah dengan wanita tersebut baik dengan pengetahuan ayahnya ataupun tidak. Pada hakikatnya ketika ada seorang yang ayah yang menerima agama Syiah, maka para pengikut Syiah yang lain automatik telah mendapatkan anak gadisnya untuk dimut’ah. Tentunya setelah mereka berjaya meyakinkan bolehnya mut’ah. Semua kemudahan, kelebihan, dan kesenangan terhadap syahwat ini ada dalam diri para pemuda sehingga dengan mudah para pengikut Syiah menjerat mereka bergabung dengan agama Syiah.

Kesimpulannya, ciri-ciri mereka sangat banyak. Selain yang kami sebutkan di atas masih banyak ciri-ciri yang lain sehingga tidak mungkin bagi kita untuk menjelaskan semuanya di sini. Namun cara yang paling praktikal ialah dengan memerhatikan raut wajah. Wajah mereka merah padam jika anda mencela Khomeini dan Sistani, tapi bila anda mengutuk Abu Bakar, Umar, Usman, Aisyah dan Hafshah, atau sahabat-sahabat yang lain radhiyallahu anhum tidak ada sedikit pun tanda-tanda kebimbangan di wajahnya

Akhirnya, dengan hati yang terang Ahlussunnah dapat mengenali pengikut Syiah dari wajah hitam mereka kerana tidak mempunyai keberkatan, jika anda perhatikan wajah mereka maka anda akan membuktikan kebenaran kadar ini dan inilah hukuman bagi siapa saja yang mencela dan meremehkan para sahabat Nabi sallallahu alaihi wasallam dan para ibunda kaum Muslimin radhiyallahu anhunn yang dijanjikan syurga oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala.

Sumber: froyoplus.com

[EKSKLUSIF] Kisah Lelaki Ini Wajar Diteladani | Minyak Naik 20 Sen, Gaji RM2500 Tak Cukup

dari blog 


[EKSKLUSIF] Kisah Lelaki Ini Wajar Diteladani | Minyak Naik 20 Sen, Gaji RM2500 Tak Cukup |Kehidupan hari ini sememangnya semakin mencabar.

inspirasi

Harga minyak yang semakin mahal akibat pengurangan subsidi oleh kerajaan, ditambah pula ramai yang berpendapat gaji RM2500 tidak lagi cukup untuk menampung sara hidup masa kini.

Banyak kali mereka yang telah berjaya berkata, fokus dan fikirkan pada penyelesaian bagi setiap masalah. Usah fokus pada masalah itu sendiri.

Kami ingin bawakan coretan dari Tuan Faizul Ridzuan ini untuk tatapan anda. Harapan kami agar kisah ini dapat memberi inspirasi dan membuka minda anda agar kekal positif dan bersemangat.

Baru-baru ni saya memberikan pandangan saya berkenaan kenaikan harga minyak dan kenapa kita tak patut komplen terutamanya jika kita ada pembaziran dalam perkara lain.

Ada yang suka dengan pendapat saya, ada yang benci dan berpendapat yang saya ni lupa diri sebab saya ni orang senang yang tak memahami kehidupan orang lain yang susah.

Jadi saya nak kongsikan sedikit kisah hidup saya yang byk org tak pernah tahu dan ini adalah perkongsian saya yang terakhir berkenaan dengan subjek ni.

– Bapa saya hilang pekerjaan ketika gawat 97-98, dan selama setahun kami sekeluarga hidup dengan sardin dan telur sahaja kerana tak cukup wang simpanan. Semua barang kemas milik ibu saya dipajakkan untuk menampung hidup kami 5 beranak. Saya tak boleh merungut sebab ramai lagi yang takde duit untuk makan.

– Selepas bapa saya dipecat, beliau gagal mencari pekerjaan. Selepas hampir setahun, dia nekad bukak carwash untuk menyara kami. Modal bukak carwash kami dapat dari pinjaman rakan, dan saya merupakan pekerja pertama di carwash ayah sebab kami tak mampu nak ambil pekerja. Saya mula bekerja pada umur 14 tahun, tolong ayah selepas habis sekolah. Saya tak berani merungut sebab masih ada adik 2 orang yang masih kecil dan bersekolah, dan carwash ni adalah satu-satunya punca rezeki keluarga kami.

– Saya mungkin tak senang tetapi ramai kawan saya yang lain lebih susah dari saya. Kawan baik saya ibunya kena sakit buah pinggang dan duit belanja sekolah untuk makan pun takde. Seorang lagi dapat bapa jenis pukul dan ada isteri lain di luar. Ujian kawan-kawan saya jauh lebih besar dari saya jadi apa hak saya nak merungut?

– Selain dari membantu ayah bila diperlukan, saya tak pernah tak bekerja waktu cuti sekolah. Saya bekerja di A&W, McD, Hotel Legend, PWTC, dan macam-macam tempat lagi setiap cuti sekolah. Saya tak suka duduk rumah sahaja tanpa buat apa-apa. Gaji pertama saya RM230 sebulan di A&W.

– Sebab lapar sangat, saya pernah 2-3 kali makan lebihan fast food orang lain ketika bekerja. Alhamdulillah masih hidup sihat walafiat sampai hari ni bila dipikirkan macam-macam virus yang mungkin saya dapat dari orang lain.

– Waktu form 3-5, kadang-kadang bila tak cukup duit, saya dan rakan-rakan berjalan kaki je bila balik dari pusat tusyen di kotaraya sampai ke Sentul. Tanya la kawan sekolah saya Wan Shahriman dan Shirkan Rahim kalau tak percaya.

– Ketika di universiti, carwash ayah saya ditutup kerana tuan tanah nak pakai dan buka carwash sendiri. Sekali lagi kami hilang sumber pendapatan dan tak mampu untuk memberikan duit belanja kepada saya belajar di uni. Saya cari kerja dan syukur saya diberi peluang untuk kerja di Starbucks sebagai barista. Dapat sahaja gaji pertama, saya beli skuter untuk permudahkan saya pergi dan balik bekerja.

– Saya bekerja di Starbucks semenjak masuk uni sampai la tamat pengajian. Pernah jatuh motor 2 kali sebab tertidur waktu pergi dan balik kerja sebab penat sangat nak belajar dan bekerja terutamanya waktu exam. Alhamdulillah saya dapat CGPA 3.3 walaupun tak belajar sepenuh masa. Result tak bagus mana tapi saya syukur dapat lulus pengajian.

– Banyak kali takde duit nak makan waktu bekerja tetapi alhamdulillah saya ada ramai rakan dan supervisor yang bantu belanja makan. Tanya bro Ibrahim Halim, bro Amir, Kak Gay kalau tak percaya, diorang selalu belanja saya makan. Saya cukup suka buat closing waktu kerja sebab mesti ada lebihan pastry, salad atau kek yang saya boleh bawa balik untuk dijadikan makan malam atau sarapan untuk esok.

– Semenjak umur saya 16 sampai lah 25 tahun, pakaian semua dibeli sendiri, dan majority dari bundle. RM5 sahaja sehelai dan saya boleh pakai bertahun-tahun.

– Gaji pertama saya selepas dapat degree adalah RM600 sebulan sebagai komputer pragrammer. Alhamdulillah cukup untuk tanggung diri sendiri sementara belajar ilmu dan dapatkan pengalaman.

– Selepas saya putuskan yang saya mahu berniaga pada jangka masa panjang, saya berhenti kerja sebagai programmer (bergaji RM2300 ketika itu) untuk jadi penjual kredit kad di tepi jalan atau direct selling. Saya putuskan untuk jadi salesman sebab saya nak belajar ilmu menjual. Tak boleh berniaga kalau tak tahu menjual. Kerja salesman ni memang best sebab langsung tiada basic. Kalau tak jual dan malas, saya tak ada duit utk makan. Alhamdulillah saya survive dan belajar sangat banyak.

– Lepas kerja sebagai salesman, saya dapat kerja di bank. Saya pilih untuk kerja di bank sebab nak belajar ilmu duit dan kewangan. Gaji RM2,500 sebulan, dan lepas saya dapat conformation, saya terus beli rumah pertama. Modal saya cuma RM2,000 tapi saya iktiarkan cari modal cara lain. Loan RM155,000 lepas tanpa masalah sebab saya tiada komitmen lain dan tiada kereta (gaji saya RM2,500 memang tiada kaitan dengan kekecohan gaji permulaan)

– Waktu berkerja di bank, macam-macam business saya buat. Renovation kecil-kecilan, sublet (zaman 2006 org tak tahu pun pasal sublet), carwash. Bukan semua pun berjaya tapi saya banyak belajar. Saya biasanya tak sampai rumah sebelum jam 12 malam sebab ada kerja 9-5 dan business.

– Ketika saya kahwin, saya tak hutang satu sen pun. Semua dibayar guna duit simpanan sendiri dan pendapatan dari pelaburan dan business. Saya masih menaiki motor yang sama (saya beli waktu saya belajar) ketiaka berkahwin dan terus terang ramai yang bertanya mentua saya kenapa menantu tak bawak kereta. Beliau jawab, menantu saya memang takde kereta, tetapi rumah dah ada 3 bijik sebelum kahwin. Ex-GF saya (sekarang dah jadi isteri) pun sikit pun tak kisah saya tiada kereta. Bawak motor lebih romantik.

– Kereta pertama saya beli lepas saya dah dapat pendapatan 5-angka dari pekerjaan dan pelaburan. Bagi saya kalau pendapatan saya tak cukup RM10,000, saya memang tak mampu nak pakai kereta (Saya pernah kira installment, parking, minyak, tol untuk bawa kancil pun dah seribu. Saya nak kereta yang elok jadi saya tunggu sampai saya mampu). Dan saya dah kongsikan yang saya beli kereta pertama selepas saya dah beli berbelas rumah. Bukan saya nak riak tetapi saya rasa membazir sangat membeli kereta sebab ia akan membuatkan saya kurang mampu untuk melabur. Jadi saya utamakan pelaburan dulu sebelum kehendak hati.

– Sebelum kahwin, saya tak pernah pergi bercuti sewaktu bekerja yang saya kena bayar sendiri. Percutian pertama yang saya bayar sendiri adalah honeymoon saya. Saya lebih suka jimatkan duit untuk buat pelaburan.

Inilah sedikit kisah hidup yang boleh saya kongsikan. Saya bermula bukan sebagai orang senang tapi saya jenis yang tak suka nak merungut dan suka fikir apa lagi yang saya boleh buat. Tambahan bila tengok ramai lagi orang yang lebih susah dari saya, apa pula hak saya nak merungut berlebihan?

Saya tak nak sempit rezeki dan Allah beri saya badan sihat, akal, dan cukup sifat. Tiada alasan untuk saya tak berusaha dan tak bersyukur. Alhamduliilah saya belajar ilmu pelaburan hartanah dan kerana ilmu ini hari ni saya mampu nak buat banyak benda yang saya tak pernah fikir saya boleh buat 10 tahun lepas.

Subsidi minyak sekarang ni pun tidak akan kekal selamanya. Kita boleh terus merungut dan buat benda yang sama bila subsidi dikurangkan kelak atau kita boleh plan dan iktiarkan untuk ubah hidup kita. Kalau budak carwash macam saya boleh buat, saya yakin ramai kawan saya diluar boleh buat lebih baik. Cari ilmu, dan iktiar. Rezeki itu ada kat luar kalau kita berusaha dan Allah nak bagi.

Bukan semua orang bernasib-baik untuk lahir sebagai orang senang. Semangat kita, tak semestinya kena miskin juga.

Credit : Faizul Ridzuan, dengan izin.

sumber: thevocket.com


BERMINAT MENGUBAH DIRI ANDA........TAMBAHKAN ILMU


----->>sila click ======----->> http://bit.ly/1w1Fv5r

Selasa, 21 Oktober 2014

10 Kesilapan Usahawan Menggunakan Media Sosial Untuk Perniagaan

Tips dari blog wangcyber.com


duh

Media Sosial adalah satu medium perantaraan untuk kita bersosial – berkomunikasi, berkenalan, berkongsi dan sebagainya. Satu hal yang pasti, ianya tidak dikenali sebagai medium perniagaan, pengiklanan mahupun pelancaran produk. Namun demikian, peluang yang wujud untuk mengaplikasikan media sosial sebagai medan untuk perniagaan amat luas malahan berkembang setiap tahun. Untuk artikel kali ini, saya akan mendedahkan anda dengan 10 kesilapan berniaga dalam Media Sosial.

Kepentingan artikel kali ini adalah:
  • Mengelakkan promosi perniagaan anda menemui jalan buntu
  • Mengesan kesilapan yang tidak harus dibuat
  • Mengelakkan anda dibenci/ dianggap spammer

1. Gila Beriklan/ Promosi

Media sosial adalah untuk bersosial dan bukannya untuk mengiklankan produk anda. Terdapat pengguna yang suka mempromosikan iklan mereka di pages orang lain dengan iklan produk atau kisah kejayaan mereka membuat duit dengan internet. Ianya tidak salah, namun apabila anda melakukannya secara besar-besaran di setiap pages kenalan anda, setiap hari malahan setiap jam, anda boleh menyebabkan kenalan anda menganggap anda spammer. Bersosial hanya untuk mengiklankan produk.
Saya mencadangkan anda memiliki jadual tetap untuk mempromosikan produk anda. Anda boleh memilih masa puncak seperti waktu tengahari (lunch) atau sekitar 8 malam (waktu perdana) untuk promosi iklan. Waktu-waktu lain, gunakan untuk bersosial dengan memberi komen di wall orang lain, gambar dan sebagainya tanpa menyelitkan sebarang unsur promosi.

2. Membeli Senarai Rakan

Memiliki ramai kawan tidak salah, namun membeli kawan tidak pernah kita dengarkan sebagai sesuatu yng mesra. Wujud kejanggalan di situ – membeli kawan. Kita selalu melihat iklan seumpama ini, “1000 UID Facebook”, “100 kawan twitter” di laman iklan ServisMalaysia, iLancee dan sebagainya. Ianya tidak salah namun tidak praktikal.
Bayangkan jika senarai tersebut adalah ID luar negara walhal anda berniaga dalam Malaysia. Bayangkan jika kawan-kawan tersebut bukanlah akaun manusia sebenar melainkan bot atau akaun palsu?
Saya yakin bahawa pengiklanan terbaik ialah melalui mulut ke mulut. Jika anda membina integriti dan personaliti menarik, tidak hairan jika ramai yang nak menjadikan anda kawan. Anda boleh memulakannya dengan memberi komen yang menarik di gambar kenalan-kenalan anda, di wall mereka dan di mana sahaja trafik yang banyak. Komen menarik akan menyakinkan orang lain untuk mengenali anda yang menarik.
eg. Memberi komen di laman web ini dengan aktif mungkin membina persahabatan anda dengan ahli WC. Bukankah ianya satu kelebihan andai ahli WC mengenali anda? Siapa tahu anda dipilih untuk mereview produk daripada ahli WC? – Percuma access berbanding anda kena beli produk terlebih dahulu tanpa ujikaji. Tak rasa rugi?


3. Kurang Interaksi

Satu kesilapan yang terbesar yang selalu dilakukan oleh marketer ialah tidak berinteraksi dengan pengguna lain. Apabila ada yang bertanyakan produk anda, anda harus memberi reaksi. Dengan berinteraksi menjadikan promosi anda hidup dan anda membina kepercayaan dalam diri orang lain.
Saya sendiri tidak suka membeli gig atau produk daripada orang yang “sombong”. Berinteraksi dengan potential pelanggan anda. Ingat, setiap reply adalah potensi untuk perniagaan anda.

4. Menjadi robot

Ada marketer yang suka mempromosikan produk mereka namun kegagalan terbesar mereka ialah mereka hidup dalam dunia mereka sendiri. Mereka tidak berkomen di post orang lain, tidak like post kawan dan sebagainya. Bagaimana orang berani untuk mengenali anda dan produk anda jika akaun anda “mati”?
Poin ini agak sama dengan poin-poin di atas namun anda pasti tahu bahawa menjadi robot tidak memberi kelebihan kepada anda berbanding pesaing anda. Bayangkan jika setiap post anda tiada komen daripada orang lain. Mungkinkah anda boleh dipercayai? Mungkinkah produk anda akan terjual?

5. Mengehadkan Peluang Anda

Dalam laman sosial, kita selalu meletakkan iklan seperti berminat boleh email saya, PM saya, whatsapp di nombor ini. SMS tidak akan dilayan. Di laman sosial, kita seharusnya membuka ruang seluas-luasnya untuk orang lain menghubungi kita.
Saya pernah menghubungi seorang marketer untuk produk sebab nak beli (dekat RM800+) dengan sms. Meskipun saya sedia maklum mereka prefer whatsapp atau panggilan sahaja, saya tetap nak sms. Sms lebih memudahkan saya serupa meninggalkan pesan dan saya tidak install whatsapp/mms atas sebab peribadi.
Sedar atau tidak, ramai tauke-tauke besar tidak suka menelefon sebab menganggu ruang masa mereka dan mungkin tak suka bazir kredit mereka (kaya sebab kedekut?). Di Sabah contohnya, tauke kaya suka menggunakan henfon ala-ala 3310 kerana masalah line telefon.


6. Negatif dan Tidak Mesra

Pernah tak anda berjumpa dengan orang yang suka menceritakan keburukan orang lain? Satu hal yang tidak disedari oleh orang ini sebenarnya ia menonjolkan keburukan diri sendiri iaitu “suka memburukkan orang lain”. Mengumpat tidak pernah menjadi satu poin penting dalam agama, malahan dari segi moral juga, menolak mengumpat sebagai komponen kebaikan. Membina aura negatif di sekeliling anda hanya akan menjauhkan orang lain untuk mengenali anda dan produk anda.
Sebagai peniaga, anda harus pandai menggunakan elemen positif. Anda boleh mereview produk yang tidak baik dengan cara positif, pendekatan yang lebih mesra. Bina kepercayaan untuk orang lain mengenali anda.

7. Saya, Bisnes Saya dan Kejayaan Saya

Segala posting anda adalah berkaitan bisnes anda. Ini adalah kesilapan kerana hampir semua orang tidak peduli akan orang lain melainkan diri mereka sendiri. Anda pergi melancong ke Paris dengan kejayaan anda? Anda beli kereta mewah dengan kejayaan anda? Tiada siapa peduli akan hidup anda.
Saya galakkan anda berkongsi tips, beri post bermanfaat untuk mendekati prospek anda. Orang boleh melancong dengan produk anda? Orang boleh beli kereta mewah kerana produk anda? Ini adalah apa yang orang nak dengar.

8. Katak Bawah Tempurung

Anda harus keluar dari dunia anda. Bayangkan anda bina sebuah blog perniagaan tanpa melakukan ping, tanpa melawat blog orang lain, tanpa beri komen dan banyak lagi. Adakah anda rasa orang lain akan datang ke blog anda? Meskipun blog anda memiliki post paling berguna di dunia, mungkinkah orang akan tahu?
Anda harus keluar ke dunia luar. Dekatkan diri dengan prospek anda secara peribadi, bina rangkaian anda.

9. Tidak Fokus

Anda harus ada fokus bila memasarkan produk anda di media sosial. Jika anda menjual produk “buat duit online”, jangan meleret dengan post-post berkenaan permainan bola sepak. Anda harus melakukan post yang boleh diselitkan tentang perniagaan anda. Ingat, promosi hanya kepada yang berminat. Jangan buang masa kat orang yang memangnya tidak berminat.
Eg. Berbanding “selamat pagi semua”, anda boleh menambah “Selamat membuat duit secara online semua”.

10. Silap akaun

Hal ini jarang berlaku namun boleh berlaku. Anda telah membaca sebuah posting di blog orang lain dan anda ingin meninggalkan komen. Anda menaip dengan sekhusyuk mungkin, malahan poin-poin anda sangat bernas. Jika orang membaca komen anda, orang pasti akan datang ke blog anda. Anda tekan confirm.
Alamak! Anda buat silap. Anda menggunakan akaun untuk blog hiburan anda walhal anda ingin link tersebut ke blog bisnes anda. Tiada option untuk padam atau edit. Trafik yang sepatutnya ke blog bisnes anda akan beralih ke blog hiburan anda lalu menjadi sia-sia.

Kesimpulan

Sebagai marketer, gunakan media sosial sebaik mungkin. Lakukan sedikit penyelidikan terlebih dahulu untuk setiap teknik yang anda ingin gunakan dan jangan hadkan peluang anda untuk berjaya.

BERMINAT MENGUBAH DIRI ANDA........TAMBAHKAN ILMU


----->>sila click ======----->> http://bit.ly/1w1Fv5r


Isnin, 20 Oktober 2014

Pendapatan Pasif: Rahsia Kekayaan Sebenar

LAGI ARTIKEL DARI BLOG USAHAWAN.COM



pasif income

Penasihat kewangan dan ramai jurulatih serta tokoh terkenal akan memberitahu anda yang untuk benar-benar mencapai kebebasan kewangan, anda mesti mempunyai pendapatan pasif yang cukup dan melebihi perbelanjaan anda. Bagus bunyinya, kan?

Bagi memudahkan anda faham, pendapatan boleh dibahagikan kepada empat kategori (walaupun ada yang kata lebih): pendapatan portfolio, pendapatan dituaskan, pendapatan aktif dan pendapatan pasif.

1. Pendapatan Aktif, seperti yang boleh anda bayangkan, adalah pendapatan yang memerlukan anda untuk muncul bagi mendapatkan upah, wang yang diperoleh hasil daripada tenaga dan masa individu itu sendiri. Inilah cara bagaimana kebanyakan orang menjalani kehidupan mereka – sebagai pekerja.

2. Pendapatan Portfolio merupakan faedah, dividend dan keuntungan modal yang datangnya daripada pemilikan saham, bon dan saham amanah. Sebagai contoh, simpanan Tetap, ASB,ASW,ASG dan sebagainya. Penyimpan boleh mendapat keuntungan sehingga 7% dari jumlah simpanan yang dibuat.

3. Pendapatan dituaskan adalah dihasilkan apabila satu aktiviti daripadanya mampu menjana lebih banyak wang dengan menarik bilangan penonton yang disasarkan. Seorang penceramah di satu kursus atau persidangan sebagai contoh, mungkin sebolehnya berusaha untuk mengatur dan memberi ucapan kepada 20 orang seperti 1,000 orang tetapi boleh memperoleh lebih banyak wang dengan kumpulan yang lebih besar.

4. Pendapatan pasif ialah pendapatan yang memerlukan pelaburan awal terlebih dahulu dan kemudiannya terus mendapat pendapatan berterusan lagi dan lagi manakala penglibatan secara terus daripada pemilik bisnes makin berkurangan. Usaha awal ini seakan-akan anda mencipta mesin duit yang membawa masuk wang secara berterusan dengan penglibatan secara fizikal semakin berkurangan.

Seperti yang anda lihat, pendapatan aktif menghendaki dan memerlukan masa anda, walaupun anda boleh memperoleh kenaikan gaji dan juga kenaikan pangkat, pendapatan anda terhad kerana hanya terdapat anda seorang sahaja. Dengan pendapatan pasif, bagaimanapun, anda boleh mencipta pendapatan dari pelbagai sumber dan terus untuk menambah lagi dan lagi mesin yang menjana wang.

Kebanyakan orang hanya akan dapat gaji sekiranya mereka terus bekerja. Begitu juga dengan pendapatan peniaga kecil. Anda sebenarnya belum mencapai kebebasan kewangan kerana jika anda tidak bekerja, anda tiada pendapatan untuk menyara hidup anda secara berterusan (sambil mengekalkan aset pada tahap yang sama).

Kita lihat pesara sebagai contoh. Ramai yang pada mulanya tidak bekerja pada awal persaraan. Tetapi selepas dua tiga tahun, mereka kembali bekerja kerana tahap kewangan mereka telah menyusut semula. Justeru pendapatan pasif penting untuk membolehkan seseorang terus meraih pendapatan walaupun tidak lagi bekerja.

Antara contoh beberapa bentuk pendapatan pasif ialah:
  • Aliran Tunai Positif Daripada Hartanah: Hartanah adalah apa yang kebanyakan orang fikirkan apabila bercerita tentang pendapatan pasif. Tetapi, ia hanya dianggap pendapatan pasif apabila sewa yang anda terima adalah lebih tinggi daripada pinjaman perumahan, cukai, kos penyelenggaraan dan perbelanjaan yang terlibat. Jika tidak, sewa hartanah anda hanyalah merupakan liabiliti. Anda juga boleh membuat wang dengan spekulasi terhadap kenaikan harga asset tersebut. Pendapatan pasif boleh dijana daripada hartanah kediaman ataupun komersil.
  • Menjadi Seorang Penulis: Daftar hak cipta bahan-bahan yang menghasilkan royalti, seperti buku atau e-book, muzik atau lirik, foto dan gambar merupakan satu lagi cara ramai usahawan mencipta pendapatan pasif. Robert T Kiyosaki pernah menulis dalam bukunya “Rich Dad, Poor Dad” bahawa sumber kekayaan pelbagai jutawan dunia adalah daripada pendapatan pasif. Pendapatan pasif adalah pendapatan hasil daripada pekerjaan yang sedikit dan usaha sedikit menjana pendapatan berpanjangan. Apa yang beliau tidak pernah ceritakan kepada kita, sumber kekayaan beliau adalah daripada pendapatan pasif royalti buku. Buku beliau sudah diterjemahkan kepada lebih daripada 32 bahasa. Beliau hanya melabur sedikit masa pada penyelidikan untuk penulisan bukunya. Walaupun pembaca di Malaysia tidak membaca buku, buku sukar dijual dan menjadi seorang penulis tidak mungkin boleh mendapat pendapatan lumayan., hakikatnya sangkaan-sangkaan ini hanyalah mitos-mitos belaka. Berdasarkan situasi semasa, sudah ramai individu penulis yang sudah bersenang lenang dengan wang hasil royalti bukunya. Mereka menjana pendapatan puluhan ribu malahan ada yang ratusan ribu ringgit satu tahun!
Kerjaya dalam bidang penulisan juga sebenarnya boleh dibahagikan kepada beberapa kategori:

1) Penulis buku –menghasilkan karya yang diterbitkan dalam bentuk buku
2) Kolumnis – menghasilkan artikel untuk majalah dan juga e-majalah
3) Blogger – mempunyai blog yang memuatkan hasil tulisan sendiri
4) Penyunting – menjalankan tugas menyunting hasil tulisan penulis lain
5) Penterjemah –melakukan tugas menterjemah sesuatu hasil tulisan/karya

Penulis buku, kolumnis dan blogger memerlukan anda berfikir, mencari idea dan menulis secara aktif. Manakala penyunting dan penterjemah pula tidak perlu menghasilkan karya atau hasil tulisan, tetapi hanya perlu memeriksa dan membaiki karya penulis lain. Namun kerjaya sebagai penyunting dan penterjemah mempunyai nature kerja yang lebih kurang serupa dengan penulis.

Bagaimana pun, passive income hanya tertakluk kepada penulis buku yang menerima bayaran royalti setiap tahun selagi mana karya seseorang penulis itu diterbitkan. Penyunting, penterjemah dan kolumnis akan menerima bayaran dengan jumlah tertentu yang dipersetujui bagi setiap tugasan yang disiapkan. Blogger pula biasanya menjana pendapatan melalui pautan iklan-iklan, atau melalui program affiliate yang diletakkan di dalam blog mereka.
  • Lesenkan Paten: Memiliki satu idea yang hebat ataupun sebuah ciptaan. Lesenkan ia dan peroleh bayaran bila-bila masa apabila seseorang menggunakan paten yang anda lesenkan.
  • Buat niche website atau blog, dan letak Google Adsense. Selagi ada orang masuk dan klik pada iklan, selagi itu akan dapat duit. Hanya perlu bersusah payah semasa membuat kajian keyword dan pembinaan website sahaja.
  • Buat satu website ‘review’ produk affiliate. Dengan produk affiliate, kita tidak perlu menguruskan pembeli. Jika ada jualan (orang beli melalui link affiliate kita), komisen akan terus masuk ke akaun bank kita pada tempoh tertentu seperti sebulan sekali.
  • Recurring Affiliate Program”. Akan mendapat bayaran selagi pembeli membuat bayaran. Ini biasanya ada pada produk berbentuk ‘membership site’ atau sistem online di mana bayaran yang perlu dilakukan oleh pelanggan pada setiap bulan, seperti Getresponse.com dan Aweber.com.
  • Hasilkan ebook dan website jualan untuk ebook tersebut. Ini yang paling saya suka. Kita hanya perlu luangkan masa untuk menyiapkan ebook, laman web dan ‘promosi automatik’. Kemudian terus menerus mendapat bayaran selagi ebook itu dijual.
  • Produk Bayar Untuk Guna: Mesin vendor, dobi menggunakan syiling, kedai permainan video dan unit stor boleh menghasilkan pendapatan pasif. Kebanyakan mesin layan diri ini berkonsepkan milik sepenuhnya dan sesuai dimiliki semua golongan masyarakat. Proses menjana pendapatan menjadi lebih mudah kerana ia tidak memerlukan pekerja, premis mahupun masa yang banyak untuk menguruskannya. Syarikat pengurusan juga menyediakan khidmat nasihat, latihan dan khidmat runding cara aspek pemasaran yang bersesuaian dengan perniagaan masing-masing.
  • Pemilik Telefon Awam, sama seperti mesin pemilik air. Setiap minggu mereka akan bawa guni untuk mengambil wang syiling yang terdapat di dalam telefon tersebut.
  • Bina Satu Laman Web Tempahan Pembelian Automatik: Bina satu laman e-dagang yang boleh secara efektif proses dan memenuhi pesanan dengan penglibatan yang sedikit daripada anda bagi menghasilkan beberapa pendapatan pasif. Jual produk yang sentiasa dicari-cari sepanjang zaman.
  • Bina Satu Bisnes Yang Berjaya: Istilah ini bermaksud satu bisnes yang boleh dijalankan dengan atau tanpa penglibatan yang banyak daripada anda. Berapa kerap, contohnya anda melihat pemilik francais McDonalds di lokasi? Satu francais yang menghasilkan satu aliran tunai yang positif dan mempunyai satu kumpulan untuk menjalankan bisnes adalah contoh menghasilkan pendapatan positif kepada pemiliknya.
Ingat bahawa pendapatan pasif tidak semestinya bermaksud tiada langsung penglibatan daripada anda. Banyak kali ia melibatkan satu pelaburan awal yang besar, tetapi ia menghasilkan lebih minimum penglibatan fizikal pemilik diperlukan selepas mesin wang anda telah stabil.

Ada pakar yang mengatakan bahawa rahsia kekayaan yang sebenar bukanlah terletak kepada berapa banyak wang yang dimiliki tetapi kebebasan yang mereka miliki. Para jutawan bebas untuk melihat anak-anak membesar, menonton wayang, sarapan pagi di warung, bersantai di pantai tanpa gangguan dan shopping tanpa perlu beratur!

Oleh kerana hasil pendapatan mereka banyaknya daripada pasif, mereka mempunyai lebih masa terluang untuk digunakan. Jika anda melihat konsep pendapatan pasif ini daripada kehidupan orang di sekeliling anda, banyak kumpulan yang tidak sekaya mana seperti yang anda lihat. Doktor pakar dan doktor gigi tidak mempunyai pendapatan pasif daripada hasil titik peluh mereka. Potensi pendapatan mereka ada hadnya. Mereka hanya boleh berjumpa sejumlah tertentu pesakit sahaja. Dan mereka juga mestilah berjumpa dengan setiap pesakit tersebut. Ianya aktif. Begitu juga dengan pegawai kerajaan, peguam atau jurujual. Kebanyakan daripada mereka tidak mempunyai pendapatan pasif. Mereka memang nampak kaya, tetapi sebenarnya mereka tetap bergantung kepada gaji seperti kebanyakan daripada kita.

Ha, berapa peratus kah hasil pendapatan anda adalah pasif ?
Sekiranya anda masih ragu-ragu untuk pilih yang mana satu, sila lihat jadual di bawah ini:

Dari segi….
Pendapatan Pasif
Pendapatan Aktif
Masa Bersama Keluarga
Bila – bila anda boleh melihat anak-anak anda membesar dan mendidik mereka dengan lebih sempurna.
Hanya 2jam dapat diluangkan bersama anak-anak itu pun kalau tidak buat OT.
Jumlah RM Sebulan
Tidak tetap dan sentiasa meningkat bergantung kepada jenis pelaburan.
Tetap dan meningkat pada kadar yang sangat sedikit, tak padan dengan kadar kenaikan harga barang keperluan.
Tekanan Hidup
Kurang tekanan tetapi amat berisiko.
Kurang risiko tetapi amat tinggi tekanan jika tidak mengurus masa dengan betul.
Jenis pekerjaan
Pelaburan Hartanah, Pelaburan Simpanan, Pelaburan Mesin Vendor, Pelaburan emas, serta bidang perniagaan dan perkhidmatan
Doktor, Pensyarah, Pekerja am, Pemandu Lori, dan sebagainya.
Masa bekerja
Masa bekerja kurang dari 5jam sehari, namun pendapatan harian boleh mencecah RM300 – RM400
Masa bekerja 8jam sehari, kadangkala terpaksa buat kerja lebih masa untuk menampung kos hidup. Gaji tetap dan tidak perlu risau risiko sales kurang.
Risiko dibuang kerja
Tiada sama sekali
Tinggi (bergantung kepada majikan)

Mesti anda sekarang sudah berkira-kira untuk mulakan perniagaan internet memandangkan itu yang paling mudah, bukan?

Tapi, adakah perniagaan internet itu menjana pendapatan pasif?

Ya!.. jika perniagaan anda tidak memerlukan anda berada di depan komputer sepanjang masa atau setiap hari. Perniagaan internet akan menjadi pendapatan pasif jika anda boleh meninggalkannya selama seminggu dan pergi bercuti, dan dalam masa yang sama, wang terus mengalir masuk ke dalam akaun bank anda. Dengan syarat, semua proses telah diautomatikkan, iaitu, semua urusan dari segi penerimaan order, penerimaan & pengesahan bayaran, hinggalah ke penghantaran produk kepada pelanggan. Jika semua proses itu dapat anda “automatik” kan.. maka, ya, perniagaan internet anda adalah merupakan pendapatan pasif.

Tetapi, jika perniagaan internet anda memerlukan anda menghadap komputer setiap hari, di mana anda perlu menyemak order, mengesahkan penerimaan bayaran, dan menghantar produk anda kepada pelanggan secara manual. Maka, perniagaan internet anda belum lah boleh dianggap sebagai suatu pendapatan pasif.

Apa lagi, mulakan langkah pertama dalam menjana pendapatan pasif anda!

sila click ======----->> http://bit.ly/1w1Fv5r

Rahsia Bisnes Orang Cina


rahsia bisnes orang cina

Masyarakat Cina sememangnya begitu terkenal dengan kehebatan mereka dalam bidang perniagaan dan keusahawanan. Bukan hanya masyarakat Cina di negara kita, malah boleh dikatakan hampir di seluruh dunia kita dapat melihat masyarakat Cina memonopoli bidang perniagaan. Produk-produk yang terdapat di pasaran hari ini juga kebanyakkannya datang dari negara Tembok Besar itu termasuklah barang-barang keperluan rumah, tekstil dan pakaian, serta peralatan-peralatan IT terkini. Mereka juga mampu untuk menjadikan sesuatu perniagaan yang bermula hanya dengan kecil-kecilan menjadi lebih maju dan luas. Pendek kata, keistimewaan kaum Cina ini adalah daripada aspek strategi mereka menjalankan perniagaan tersebut. Hal ini turut menjadikan kaum Cina dipandang begitu tinggi kerana mereka mempunyai kemahiran yang tersendiri dalam menjalankan sesuatu perniagaan yang mereka ceburi.

Apabila dikaji secara mendalam, apa yang dapat dirumuskan adalah kemahiran dalam perniagaan atau bisnes bukanlah suatu keistimewaan yang hanya boleh didapati bagi sesuatu kaum. Tetapi kemahiran tersebut sememangnya boleh dipelajari.

Pegangan Masyarakat Cina dalam Perniagaan

Masyarakat Cina mempunyai pegangan yang tersendiri dalam usaha memajukan perniagaan mereka. Pegangan mereka ini begitu kuat sehingga mereka akan cuba melaksanakan segala apa yang termampu untuk mendapatkan hasil yang lebih baik dalam bisnes yang dijalankan. Berikut merupakan tujuh pegangan masyarakat Cina dalam aspek bisnes atau perniagaan :
  1. Rajin, jika tidak berniaga akan menjadi malas
  2. Jimat, jika tidak akan membazir modal
  3. Senyuman dengan pelanggan, jika tidak pelanggan akan lari
  4. Kejar masa, jika tidak peluang akan diambil orang
  5. Harga berpatutan, sekiranya tidak mungkin akan menimbulkan pergaduhan
  6. Membenarkan hutang hanya dengan orang yang dikenali, jika tidak modal akan hilang
  7. Semak akaun setiap hari untuk pastikan modal bagi hari esokKetujuh-tujuh ini juga merupakan peribahasa masyarakat Cina tentang perniagaan dan bisnes. Sekiranya kita meneliti ketujuh-tujuh aspek ini, dapat disimpulkan bahawa sikap menjadi kunci utama kejayaan mereka dalam perniagaan. Sikap yang baik, tekun dan gigih merupakan asas kepada rahsia kejayaan mereka selama ini.

Perniagaan Adalah Satu Seni

Apa yang lebih menarik lagi, masyarakat Cina turut menganggap bisnes merupakan satu seni. Memetik satu falsafah masyarakat Cina yang berbunyi, ‘dunia perniagaan penuh dengan sepak terajangnya. Oleh itu peniaga perlu mempersiapkan dirinya dengan seni kungfu perniagaan bagi menghadapi sebarang bentuk serangan dan kemungkinan mendatang.’ Falsafah ini begitu popular dalam kalangan mereka. Mereka turut menyamakan perniagaan atau bisnes dengan seni kungfu yang digunakan untuk mempertahankan diri. Mengapa? Dunia bisnes memerlukan kita untuk bersedia bagi menghadapi segala rintangan dan masalah yang tidak dijangka. Begitu juga dengan seni kungfu. Mempelajari seni kungfu adalah bertujuan untuk mempersiapkan diri bagi menghadapi sebarang bentuk ancaman yang mendatang. Maka, daripada sinilah timbulnya istilah seni bisnes atau seni perniagaan bagi masyarakat Cina. Terdapat beberapa tip penting yang membahaskan tentang seni perniagaan masyarakat Cina, anataranya ialah :
  • Seni berniaga adalah cukup halus dan tidak memadai mempelajarimya secara teori sahaja. Berniaga perlu praktikal dan menuntut seseorang supaya selalu bersikap fleksibel.
  • Peniaga perlu bersikap ringan tulang, ramah serta menjadikan pelanggan sebagai saudara rapat atau sebagai seorang sahabat.
  • Seseorang peniaga perlu mempunyai daya ketahanan yang tinggi, mental yang kuat dan jiwa yang teguh dengan pendirian.

Untuk menjadi seseorang yang berjaya dalam perniagaan dan bisnes, mereka selalunya tidak kedekut untuk mengeluarkan perbelanjaan asalkan dapat menarik dan meyakinkan hati pelanggan. Bagi mereka, pelanggan yang akan membantu mereka untuk mengembangkan lagi perniagaan yang sedang diusahakan. Antara petua yang mereka selalu amalkan dalam perniagaan adalah ‘menjadi peniaga yang mudah dipercayai, mudah berurusan dan tidak cerewet.’ Disebabkan petua ini juga, mereka begitu gigih dan bersungguh-sungguh untuk menarik hati pelanggan dan menjaga pelanggan yang sedia ada dengan sebaik-baiknya. Bagi mereka juga, dalam perniagaan perlu ada nilai-nilai kemanusiaan, elemen kebajikan dan tanggungjawab sosial kepada masyarakat dan peniaga adalah diibaratkan seperti hamba yang berkhidmat kepada tuannya.

Selain itu, masyarakat Cina turut menekankan beberapa ciri-ciri seorang peniaga yang perlu ada dalam diri mereka. Bisnes atau perniagaan tidak akan menjadi satu seni sekiranya ciri-ciri ini tidak ada dalam diri mereka. Antara ciri-ciri tersebut adalah :
  • Sabar
  • Tidak mudah putus asa
  • Pandai merebut peluang
  • Mempunyai perhubungan awam yang baik
  • Berpandangan jauh
  • Berpegang pada janji
  • Berupaya meyakinkan pelanggan semasa menguruskan perniagaan
  • Memiliki daya tahan dan semangat juang yang tinggi
  • Tidak suka menunggu kerana peluang tidak pernah menunggu mereka

Ciri-ciri ini perlu ada dalam diri setiap peniaga yang ingin memastikan perniagaan mereka dapat berkembang maju. Apa yang disenaraikan ini juga adalah merupakan satu jalan yang boleh diguna pakai dalam strategi seseorang peniaga untuk menarik lebih banyak kepercayaan dan keyakinan para pelanggan terhadap bisnes yang dijalankan. Apabila pelanggan semakin ramai, maka sudah tentu untung yang lebih besar juga turut menanti.

Konsep Berniaga yang Diamalkan oleh Kaum Cina

Kaum Cina mensasarkan matlamat dan tujuan tertentu dalam perniagaan mereka. Bagi memastikan matlamat mereka tercapai, mereka akan saling bantu-mambantu antara satu sama lain khususnya sesama masyarakat Cina. Konsep perniagaan orang Cina adalah berasaskan prinsip simbiosis iaitu mereka sebagai peniaga saling lengkap melengkapi antara satu sama lain. Contoh, sekiranya ada peniaga Cina yang menjual barangan runcit, maka peniaga Cina yang lain akan menjual barangan basah seperti ikan, daging dan ayam serta barangan keperluan yang lain. Mereka turut bijak mengambil peluang dengan membuka restoran di kawasan tersebut dan akan mendapatkan barang-barang keperluan untuk memasak daripada kedai-kedai yang telah sedia ada di sekitar kawasan tersebut. Secara tidak langsung, peluang yang mereka ambil ini akan menjadikan perniagaan di kawasan tersebut berkembang kerana adanya sokongan yang kuat dalam kalangan peniaga di kawasan tersebut. Apabila hal ini terjadi, perniagaan masing-masing akan lebih mudah berkembang dan tidak mudah untuk gulung tikar.

Terdapat satu fakta menarik tentang konsep perniagaan orang Cina yang perlu kita ketahui. Suku Hailam merupakan suku terakhir yang masuk ke Tanah Melayu satu ketika dahulu. Apabila mereka sampai, mereka melihat banyak bidang perniagaan yang sudah diterokai oleh suku-suku Cina yang datang lebih awal. Maka mereka menceburkan diri dengan mengambil peluang membuka kedai kopi yang mana ketika itu belum diterokai secara meluas oleh suku-suku Cina yang lain. Mereka turut mempelbagaikan menu mereka dengan memperkenalkan roti bakar dan nasi ayam Hainan. Akhirnya, perniagaan ini kekal sehingga ke hari ini dan semakin meluas dari hari ke hari.

Dalam satu kajian terhadap sebuah buku yang bertajuk Rahsia Bisnes Orang Cina hasil karya Ann Wan Seng ada menyatakan bahawa masyarakat Cina tidak memandang rendah kepada mana-mana orang yang gagal dalam perniagaan dan mereka memandang tinggi kepada sesiapa yang hendak berusaha dan selalu memberi galakan serta peluang kepada sesiapa yang mahu melibatkan diri dalam perniagaan. Ini membuktikan, bahawa mereka langsung tidak mengenal erti putus asa dan erti kegagalan dalam bisnes yang dijalankan sebaliknya hanya memandang kehadapan tanpa menoleh lagi kebelakang. Maka tidak hairanlah pada hari ini kita dapat melihat lapangan perniagaan di negara kita majoriti besar dikuasai oleh masyarakat Cina.

Tokoh Usahawan Cina di Malaysia

1.0 Robert Kuok

Di negara kita, terdapat ramai tokoh-tokoh bisnes yang majoritinya terdiri daripada masyarakat Cina. Jumlah mereka mungkin boleh mencecah sehingga ratusan atau ribuan orang. Antara tokoh bisnes daripada kaum Cina yang terkenal di Malaysia ialah Robert Kuok merupakan seorang tokoh peniaga daripada masyarakat Cina yang lahir di Johor Bahru pada 6 Oktober 1923 dan memiliki anak seramai 8 orang. Beliau juga merupakan antara jutawan yang memiliki aset berbilion ringgit hasil daripada usaha gigihnya membangunkan perusahaan gula di Malaysia. Beliau juga turut diberi gelaran ‘Raja Gula Asia’. Beliau sangat bijak mengambil peluang kerana mampu menjana keuntungan yang besar hanya dengan menghasilkan pengeluaran gula untuk negara.

Selain itu, beliau turut menjawat jawatan sebagai Pengerusi Shangri-La Hotel dan Resort Chain. Apa yang dapat disimpulkan, beliau tidak mengecapi kejayaan seperti yang beliau miliki pada hari ini dengan mudah. Banyak pengorbanan dan modal yang perlu dikeluarkan untuk beliau membangunkan perusahaan gula sehingga boleh bertahan sampai ke hari ini. Nama beliau juga turut tersenarai antara individu terkaya di rantau Asia.

2.0 Mendiang Lim Goh Tong

Mendiang Lim Goh Tong yang merupakan seorang usahawan Tionghua terkaya di Malaysia dan Asia pada tahun 2005 sehingga beliau meniggal dunia. Beliau memiliki aset berjumlah sehingga 421.60 bilion ringgit Malaysia. Beliau juga merupakan Pengasas dan Prseiden seumur hidup kumpulan Genting. Selain memiliki hotel, beliau turut mempunyai kasino yang dikunjungi 14 juta orang dalam setahun serta memiliki aset-aset mewah yang lain. Dalam satu catatan sejarah menyatakan bahawa beliau datang ke Malaysia dari Fujian China ketika berumur 19 tahun dan hanya membawa wang berjumlah RM175 sebelum berkerja dan membina syarikat sendiri iaitu Kien Huat.

Usaha gigih beliau dan idea yang kreatif telah membuatkan beliau berhasrat untuk mendirikan Genting sebagai sebuah tempat perlancongan di Malaysia. Hasilnya, Genting Highlands masih menjadi tumpuan pelancong dari serata dunia walaupun kini beliau telah pergi selama-lamanya.

Kedua-dua tokoh ini merupakan antara contoh usahawan masyarakat Cina yang berjaya membina empayar perniagaan yang begitu berpengaruh selain membuktikan pada semua bahawa setiap kejayaan yang ingin dikecapi perlu melalui usaha yang gigih tanpa mengenal erti putus asa. Sememangnya peniaga-peniaga atau usahawan-usahawan Cina mempunyai taktik dan startegi tersendiri. Namun semua itu dilihat sebagai satu seni dalam perniagaan. Etika masyarakat Cina juga turut membenarkan penggunaan startegi masing-masing asalkan tidak mendatangkan kemudaratan kepada peniaga dan pelanggan. Sebaik-baiknya biarlah strategi tersebut mendatangkan keuntungan kepada kedua-dua belah pihak. Pendek kata, peniaga-peniaga Cina mempunyai daya kreativiti yang tinggi selain bijak mencuri peluang yang ada dihadapan mata. Peluang akan digunakan dengan sebaik-baiknya bagi memastikan keuntungan yang besar boleh dicapai dan kejayaan hanya akan diperoleh sekiranya mereka mempunyai sikap yang rajin, tekun dan tidak mudah mengalah sekiranya menghadapi kegagalan. Maka, wajar bagi msyarakat lain di negara ini untuk mencontohi sikap kaum Cina dalam usaha mereka menjalankan perniagaan.

SATU LANGKAH KE DUNIA PERNIAGAAN    = ====>>>>----->>sila click ; http://bit.ly/1w1Fv5r


Strategi Daripada Peniaga Kecil Kepada Jutawan

sisipan dari blog..usahawan.com



goldfish jumping out of the water

Perniagaan merupakan satu peluang dan ruang yang benar-benar boleh memberikan pulangan lumayan khsusus bagi mereka yang serius dalam menjalankan bisnes yang diceburi. Tidak kiralah berniaga apapun, yang penting prospek perniagaan sememangnya salah satu cabang untuk seseorang itu bergelar jutawan. Fakta sendiri telah membuktikan bahawa majoriti jutawan adalah lahir daripada golongan para peniaga. Contohnya, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhari merupakan antara jutawan Melayu terkemuka di Malaysia yang juga merupakan seorang ahli perniagaan dan usahawan. Begitu juga dengan pelakon Ezany Nizariff yang memiliki kilang kicap dan belacan berkat usaha gigihnya dalam perniagaan lantas berjaya meraih pulangan yang lumayan. Menariknya, hanya dengan belacan sahaja sudah mampu untuk mengangkat seseorang itu menjadi jutawan!! Hatta peniaga kecil yang menjalankan perniagaan mengikut startegi yang betul juga sebenarnya mampu untuk bergelar jutawan pada masa akan datang. Beberapa strategi dan panduan telah digariskan untuk memandu para peniaga kecil terus giat berusaha bagi memastikan perniagaan berkembang maju dan mampu untuk bergelar jutawan yang Berjaya satu masa nanti.

Mesti Pandai MENCURI!!


Haa!! Untuk menjadi seorang yang berjaya dalam lapangan perniagaan, pihak tersebut mestilah pandai mencuri. Jangan terkejut!! Mencuri yang dimaksudkan ini bukanlah bererti perlu melakukan jenayah, tetapi mencuri yang dimaksudkan adalah bijak mengambil peluang yang ada dalam dunia perniagaan yang mana peluang-peluang tersebut dapat membantu untuk meningkatkan lagi kejayaan perniagaan tersebut. Peniaga yang bijak akan memerhatikan keperluan semasa masyarakat sekeliling. Contohnya, sekiranya di suatu kawasan penempatan tersebut tidak ada menyediakan perkhidmatan dobi, maka peniaga yang bijak akan menggunakan peluang tersebut dengan membuka sebuah kedai dobi dan mungkin boleh bermula secara kecil-kecilan. Inilah yang dikatakan pandai mencuri peluang dalam perniagaan. Melihat kelemahan sebagai satu peluang. Bijak mengambil dan menggunakan peluang yang ada sebenarnya satu langkah permulaan untuk seseorang individu menempa kejayaan yang lebih besar. Ini kerana, tidak semua orang akan melihat peluang itu sebagai satu peluang. Mungkin ada yang melihat peluang itu sebagai satu kekurangan dan kelemahan berbeza dengan mereka yang berfikiran kreatif dan inovatif.
Berpandukan kepada situasi semasa lapangan perniagaan di Malaysia, masih banyak lagi ruang yang ada untuk seseorang usahawan kecil melebarkan sayap perniagaannya. Terutama pihak kerajaan pada masa ini begitu membuka peluang kepada para usahawan kecil untuk memajukan lagi perniagaan dengan pihak kerajaan siap sedia menghulurkan bantuan perniagaan khususnya dalam bentuk pinjaman kewangan. Sayangnya, ramai juga dalam kalangan peniaga masa kini tidak mengetahui skim-skim bantuan kewangan yang dihulurkan oleh pihak kerajaan yang dapat membantu menaikkan lagi perniagaan mereka.
Antara agensi-agensi kerajaan yang terlibat dalam membantu para usahawan dan peniaga kecil adalah seperti Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM), Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN), Perbadanan Nasional Berhad (PNB), dan banyak lagi. Kesemua ini merupakan peluang yang disediakan pihak kerajaan semata-mata untuk menarik minat masyarakat supaya menceburkan diri dalam bidang perniagaan seterusnya mengembangkan lagi perniagaan iaitu bagi mereka yang telahpun memiliki perniagaan sendiri. Terpulanglah kepada kita sama ada untuk ‘mencuri’ peluang yang terhidang ini atau tidak.

Motivasi yang Tinggi


Kegagalan merupakan satu lumrah yang biasanya akan dihadapi oleh para peniaga. Tetapi tidak bermakna kegagalan tersebut akan membuatkan kita terus gagal dan tidak boleh mengecapi kejayaan selepas itu. Malah kegagalan dalam perniagaan sekiranya dipandang dari sudut yang positif dapat dijadikan sebagai satu motivasi pembakar semangat untuk meneruskan usaha membangunkan semula perniagaan yang telah mengalami kegagalan. Motivasi yang tinggi merupakan satu resepi bagi setiap jutawan. Anda tanyalah kepada mana-mana jutawan sekalipun, mereka pasti akan menjawab bahawa jika ingin berjaya, semangat dan daya usaha mestilah seiring dan jangan sekali-kali berputus asa. Peniaga kecil khususnya yang cepat tewas dengan ujian dan kegagalan yang melanda perniagaan mereka akan menyebabkan mereka terus gagal!! Berbeza dengan mereka yang mempunyai kecekalan dan mentaliti yang kuat, kegagalan yang menimpa diibaratkan sebagai satu cabaran untuk mereka terus berusaha dan berjaya.

Setiap peniaga harus mengetahui bahawa tiada jalan pintas untuk memperoleh kejayaan dan kekayaan. Mendiang Tan Sri Lim Goh Tong pernah berpesan dengan mengatakan “..jangan fikir negatif dalam perniagaan, lakukan secara berperingkat walaupun perlahan-lahan asalkan ia tindakan tepat..” Peniaga harus tekun, sabar dan gigih dalam menjalankan perniagaan. Kesabaran merupakan satu aspek yang sangat penting. Berusahalah dengan sebaik-baiknya. Biarpun perniagaan yang dijalankan bermula dengan kecil-kecilan dan perlahan tetapi sekiranya diusahakan dengan bersungguh-sungguh, akan dapat membuahkan hasil yang mengagumkan. Rasulullah S.A.W juga telah menunjukkan satu contoh yang cukup baik dalam berniaga. Baginda begitu menekankan faktor kejujuran dan kesabaran dalam berniaga. Hasilnya, kepercayaan dan keyakinan pelanggan terhadap Baginda S.A.W bertambah. Begitu juga dengan kita pada hari ini, sekiranya kita amalkan nilai-nilai murni dalam perniagaan pastinya perusahaan yang kita jalankan akan mendapat perhatian dan menarik lebih ramai pelanggan. Impaknya, perniagaan menjadi bertambah maju dan berjaya. Ingat!! Sikap anda dalam menguruskan perniagaan akan memberi kesan kepada perniagaan anda sendiri.

Lain Daripada Yang Lain


Ya, lain daripada yang lain. Kadang-kadang apabila kita membuat sesuatu perkara yang pelik, kita akan mendapat perhatian yang lebih berbanding kita membuat perkara-perkara yang biasa. Contoh, apabila kita memakai baju secara terbalik dan kemudian kita berjalan di pasar raya, pasti kita akan menjadi perhatian masyarakat sekeliling. Memanglah memalukan dan kelakar tetapi inilah yang dikatakan lain daripada yang lain. Konsep ini sangat berkesan apabila diaplikasikan dalam perniagaan. Kita menjual minuman ABC sama seperti peniaga yang lain, akan tetapi ABC yang kita jual mengandungi aiskrim. Maka tidak mustahil sekiranya ABC yang kita jual lebih mendapat perhatian pelanggan. Walaubagaimanapun, untuk menjadi lain daripada yang lain, seseorang itu mestilah berfikiran kreatif dan kritis. Ini kerana, kita mesti memikirkan suatu cara yang boleh memberi kelainan terhadap perniagaan kita sama ada kelainan terhadap produk yang kita jual atau kelainan dari segi cara kita memasarkan produk yang sedia ada. Aspek kelainan ini merupakan satu langkah yang dapat menarik lebih ramai pelanggan sekaligus membuatkan pernigaan menjadi lebih terkenal. Siapa sangka dari sekecil-kecil perniagaan boleh berkembang pesat sehingga melayakkan kita untuk bergelar jutawan melalui perusahaan yang dijalankan.

Contoh, kita boleh melihat usaha yang dijalankan oleh kumpulan adik beradik yang begitu terkenal dalam bidang nyanyian dan perfileman iaitu KRU. KRU adalah antara sutradara yang begitu gemar untuk menghasilkan sesuatu yang lain daripada yang lain. Lihat sahaja filem-filem yang dihasilkan. Kebanyakkannya mempunyai kelainan yang tersendiri. Bermula dengan Cicakman iaitu merupakan filem tempatan terawal yang dihasilkan menggunakan sepenuhnya teknik Kesan Khas (CGI) sehingga berjaya meraih kutipan kasar sebanyak RM5.15 juta pada tahun 2006!! Terbukti, aspek lain daripada lain iaitu penggunaan teknik CGI oleh KRU untuk menghasilkan Cicakman membuahkan hasil yang begitu memukau. Oleh itu, setiap para peniaga kecil perlu menanamkan keazaman yang tinggi dan terus berfikiran kehadapan untuk menghasilkan sesuatu produk yang lebih menarik.

Persaingan Sihat


Dalam sesuatu perniagaan, kecil mahupun yang besar, persaingan sememangnya selalu wujud dan berlaku. Persaingan dilihat sebagai sesuatu yang bagus untuk perniagaan tetapi adakalanya persaingan boleh juga memberi kesan buruk kepada perniagaan. Persaingan yang tidak dapat ditangani dengan baik terutama oleh para peniaga kecil akan membuatkan mereka berasa sukar untuk meneruskan perusahaan yang dijalankan. Berapa ramai dalam kalangan peniaga kecil pada hari ini yang gagal berhadapan dengan persaingan dalam perniagaan? Ada dalam kalangan masyarakat kita pada hari ini yang bersikap iri hati sekaligus berlaku khianat kepada peniaga lain hanya kerana mencemburui kejayaan yang dimiliki oleh peniaga tersebut. Sikap dengki seperti menghasut, menabur fitnah kepada peniaga lain adalah antara sikap yang boleh menjadikan persaingan tidak sihat. Pergaduhan juga boleh berlaku.

Oleh itu, bagi para peniaga kecil, persaingan sebegini adalah perkara biasa dalam dunia perniagaan dan terpulang kepada anda bagaimana untuk menanganinya. Sekiranya anda memandang persaingan dengan para peniaga lain sebagai sesuatu yang sihat, maka sudah pasti anda juga akan turut berlumba-lumba dengan yang lain untuk meningkatkan kualiti produk yang dipasarkan.

Sekali lagi saya ingin memetik kata-kata Tan Sri Lim Goh Tong yang menyatakan “..elakkan diri daripada bersikap tikam belakang dan jangan mencari musuh. Jangan sesekali membuat helah kerana tidak ada jalan pintas untuk berjaya, kerja keras dan selalu berminat dengan apa yang dikerjakan..” Ini bermaksud dalam perniagaan, kita perlu berlumba dengan para peniaga yang lain melalui cara yang baik. Ingat, sebagai peniaga yang mempunyai wawasan, elakkan daripada mencari musuh sebaliknya carilah seramai mungkin sahabat dalam perniagaan kerana dalam perniagaan kita tidak akan selalu berada diatas, adakalanya kita mungkin akan mengalami kerugian. Seperkara lagi, persaingan sihat juga merangkumi kejujuran dalam perniagaan. Tidak perlu sama sekali untuk kita menipu semata-mata bagi mendapatkan keuntungan berganda kerana penipuan hanya akan mendatangkan masalah dan kerugian kelak. Islam juga melarang sama sekali menipu dalam berniaga seperti menipu dalam sukatan dan timbangan, menjual barang-barang yang rosak, menyorokkan barang-barang keperluan harian semasa bekalan barangan tersebut kekurangan dan menjualnya dengan harga yang tinggi serta bermacam lagi. Apa yang penting, rezeki yang diperoleh melalui cara yang tidak baik adalah rezeki yang tidak mendapat keberkatan dari sisi Islam.

Banyak lagi sebenarnya cara-cara dan teknik yang boleh dilakukan oleh peniaga-peniaga kecil untuk memastikan perniagaan menjadi lebih berjaya. Walaubagaimanapun, percayalah anda mampu untuk bergelar jutawan sekiranya keempat-empat elemen diatas diamalkan dengan baik. Teruskan berusaha kerana perniagaan merupakan satu perintis untuk seseorang itu menjadi jutawan. Meskipun bermula dengan kecil-kecilan, tetapi berkat ketekunan dan kesabaran pastinya akan membuahkan hasil yang membanggakan. Islam sendiri telah menegaskan bahawa perniagaan merupakan 9/10 daripada pintu rezeki. Fakta ini ternyata relevan apabila begitu ramai jutawan yang lahir didunia hari ini dengan bersandarkan kepada bisnes yang dijalankan. Mungkin perniagaan yang anda usahakan pada hari ini hanya mampu meraih pulangan dalam kadar yang kecil, tetapi siapa tahu sekiranya anda terus dan terus berusaha meningkatkan mutu perniagaan anda, tidak mustahil untuk anda turut berada dalam kelompok jutawan yang disegani pada satu hari nanti. Semoga berjaya!!


BERMINAT MENGUBAH DIRI ANDA........TAMBAHKAN ILMU


----->>sila click ======----->> http://bit.ly/1w1Fv5r

Khamis, 16 Oktober 2014

Bakar diri dibebani hutang

Berita dari Harian Metro

Bangkok: Seorang wanita membakar dirinya sendiri di sebuah pusat khidmat masyarakat berdepan dengan Rumah Kerajaan ketika mengemukakan aduan mengenai bebanan hutangnya semalam.

Sangvean Raksaphet, 52, memberitahu ketua pusat khidmat itu, dia meminjam wang daripada seseorang dengan mencagarkan geran tanahnya.

Apabila gagal membuat bayaran, dia cuba berunding tetapi pemberi pinjaman menuntut bayaran Bht1.5 juta (RM150,000) daripadanya.

Mengesyaki dia ditipu, Sangvean membuat aduan ke pusat berkenaan yang diletakkan di bawah bidang kuasa Pejabat Setiausaha Tetap Perdana Menteri.

Ketika petugas di pusat itu menghubungi penolong pegawai daerah berkaitan bank mendapatkan butiran lanjut, Sangvean bertanya mengapa dia tidak dibantu.

Wanita itu kemudian mengeluarkan sebotol minyak dan menyiram dirinya sendiri sebelum mencucuh dengan pemetik api.

Jurucakap polis berkata, beberapa anggota keselamatan membantu memadamkan kebakaran dan Sangvean kemudian dihantar ke hospital. - Agensi


Hindari   jadi begini...

Berusahalah=========================>>>
----->>sila click ======----->> http://bit.ly/1w1Fv5r 

 
Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 16 Oktober 2014 @ 5:41 AM
SANGVEAN membakar dirinya ketika bercakap dengan petugas pusat khidmat masyarakat.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/2210#sthash.3zIFKI6V.dpuf

Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Follow by Email