sifat begini baru dapat takluk dunia
- Dapatkan pautan
- X
- E-mel
- Apl Lain
sifat begini baru dapat takluk dunia
Kalaulah
mereka tidak mengutamakan sifat-sifat terpuji (mahmudah) lebih daripada
sifat-sifat terkeji (mazmumah) tentulah mereka senasib dengan kita. Yakni bukan
saja tidak dapat menegakkan empayar, hendak memerintah satu negara pun tidak
akan berjaya. Memerintah satu negeri pun akan gagal. Bahkan memerintah satu
kampung pun akan timbul pecah belah. Bahkan gagal untuk menawan walau satu hati
pun.
Kalau
masalah dalam diri tidak dapat diatasi, tidak selesai-selesai, apa logiknya
untuk tawan hati orang lain? Lebih-lebih lagi apa logiknya untuk tawan hati
manusia dalam satu empayar? Bukankah ?trah hati itu akan jatuh hati hanya dengan
orang yang mempunyai akhlak terpuji? Sekali lagi diulang, berjayanya Rasulullah
SAW dan para Sahabat serta salafussoleh mengislamkan dunia adalah kerana mereka
serius membersihkan hati mereka yang asalnya dari alam jahiliah kecuali
Rasulullah SAW yang sememangnya bersih dan tidak berdosa (maksum). Memang
sebahagian mereka pernah melakukan bermacam-macam dosa tetapi kerana seriusnya
mereka dalam membersihkan hati daripada sifat terkeji melalui mujahadatunnafsi,
riadatunnafsi, dengan disiplin serta barakah pimpinan Rasulullah SAW, maka
mereka diberi Allah sifat-sifat hati yang bersih seperti yang disebutkan dalam
tajuk-tajuk yang lepas.
Contohnya
rasa kasih sayang, berkorban apa sahaja, cintakan kebenaran, cintakan Allah,
takut, harap, tawakal pada Allah, rasa gerun dan hebat pada Allah, merasa diri
hamba, merendah diri dan malu dengan Allah, pemaaf, suka meminta maaf, takut dan
gerun dengan Neraka-Nya, cinta dan mabuk dengan Syurga-Nya dan lain-lain sifat
mahmudah lagi. Bahkan hidup mati mereka diserahkan kepada Allah. Hati mereka
sedikit pun tidak terpaut dengan dunia. Sedangkan di waktu yang sama, mereka
mengurus dan mentadbir serta memerintah tiga perempat dunia.
Hakikat
yang berlaku ialah bila mereka cintakan Allah dan cintakan Akhirat, di waktu
itulah mereka mengorbankan hidup dan mati mereka untuk Allah. Seperti orang
bercinta, dia sanggup beri apa saja demi menunaikan hajat cintanya. Begitulah
hati mereka dengan Allah.
Hati,
jantung, kaki, tangan serta seluruh anggota mereka gementar bila disebut nama
Allah dan bila mendengar ayat-ayat-Nya. Mereka sangat cinta, rindu dan kasih
kepada Rasul-Nya. Sesama mereka sangat berkasih sayang, bertolong bantu,
bertolak ansur, berkorban apa saja, pentingkan orang lain, tenang dan damai
serta hidup aman makmur. Dengan kehidupan yang beginilah mereka dapat tegakkan
masyarakat yang baik selama 300 tahun. Itulah yang dikatakan masyarakat
salafussoleh sepertimana yang Allah kehendaki.
Firman-Nya: “Negara yang aman makmur dan mendapat keampunan
Allah.” (Saba’: 15)
Bilamana
umat Islam sudah tidak mengikut kaedah ini lagi, yakni selepas umat Islam tidak
mengamalkan Islam melalui proses pembersihan hati daripada sifat mazmumah,
empayar Islam telah jatuh ke tangan musuh-musuhnya. Bila musuh datang, bukan
musuh yang diperangi, tetapi sebaliknya yang berlaku. Kawan dianggap musuh maka
mereka bermusuh sesama sendiri. Hati penuh dengan cinta dunia, hasad dengki,
sombong, bakhil, penakut, pemalas, pemarah, gila pangkat, gila nama dan
bermacam-macam gila lagi. Di waktu itu, dunia yang sudah ada di tangan, terlepas
semula.
Tanpa
proses pembersihan hati, negara dan masyarakat akan dikuasai oleh orang jahat
kerana rakyatnya telah jahat. Rakyat akan hidup susah dan menderita. Sedangkan
orang yang punya kuasa, hidup senang-lenang dan mewah serta berlumba-lumba
membina empayar masing-masing. Hal ini kita boleh lihat dalam realiti hidup
kita. Di mana negara yang umat Islamnya ramai, ekonomi negara dan masyarakat
dikuasai oleh orang yang bukan Islam. Hidup masyarakat berkasta-kasta di mana
yang kaya terlalu kaya dan yang miskin terlalu miskin. Hidup nafsi-nafsi, pecah
amanah dan rasuah. Penipuan, pergaduhan, pencurian, demonstrasi, pembunuhan
sering berlaku dan dunia seluruhnya tidak aman lagi.
Sebab
itu Islam meminta agar umatnya membersihkan hati daripada sifat mazmumah dan
menanam sifat-sifat mahmudah. Kerana dengan kaedah ini saja hati-hati manusia
akan dapat ditawan. Dunia akan selamat dan aman makmur. Hati cinta dengan Allah
tapi dunia dalam tangan. Hati rindu dengan Allah tapi dunia dapat ditadbir dan
diuruskan. Kaki berpijak di bumi, mengurus ekonomi, pertanian, perubatan,
khidmat masyarakat, berdakwah dan mengajar, berhubung dan mesra dengan manusia
tetapi hati dengan Allah.
Kesan
dari mujahadah yang sungguh-sungguh untuk membersihkan hati, maka lahirlah buah
dalam kehidupan masyarakat. Apabila salafussoleh ini memerintah dan mentadbir
dunia, oleh kerana terlalu takutnya dengan Allah yakni takut ditanya tentang
pentadbiran dan rakyatnya, dia tidak sempat memikirkan keperluan dirinya
sendiri. Tidurnya hanya satu pertiga malam. Sembahyangnya terlalu banyak. Kalau
mereka berniaga, di waktu tidak ada pelanggan, mereka akan terus bersembahyang,
membaca Quran atau berzikir. Ada di antaranya tidak sempat mandi junub kerana
mendengar panggilan jihad (gendang perang) lantas menyahut seruannya. Mereka
menangis kalau tidak dapat ikut serta dalam perang. Mereka menangis dan pengsan
bila mendengar ayat-ayat Allah. Sanggup berpisah dengan suami atau isteri sampai
berpuluh-puluh tahun kerana berdakwah atau berjihad. Sanggup hidup ala kadar
kerana Islam. Sanggup hidup mati untuk Allah dan Rasul-Nya.
Malangnya
melalui sistem pengajian Islam yang sudah disekularkan, ilmu tasawuf atau ilmu
rasa (zauq) ini sudah ditolak atau sudah tidak diambil berat lagi. Bahkan
dianggap mengarut dan sesat serta menyesatkan. Kalau diajar pun ajaran tasawuf,
hanya di mulut atau seronok menyebut istilah-istilahnya sahaja. Tetapi intipati
ajaran tasawuf tidak bertapak di hati. Sebab itu orang yang belajar tasawuf,
ilmunya itu tidak dapat mengubah sikap dan peribadi mereka.
Oleh
itu mari kita ?kirkan secara serius tentang ilmu tasawuf atau ilmu rohani atau
ilmu rasa (zauq) ini supaya jiwa kita yang sudah buta dan mati ini dapat
dicelikkan kembali serta hidup dan berfungsi. Agar ia dapat menjadi power kepada
kebangkitan Islam di akhir zaman. Kalau dulu dunia dapat ditawan, maka kali ini
sejarah itu akan berulang sekali lagi di tangan-tangan kita.
Pengalaman
atau kesan daripada mereka yang mendapat ilmu rasa (zauq):
1. Sembahyang sunatnya banyak
Rasulullah
SAW adalah manusia biasa tetapi kemampuan baginda untuk sembahyang banyak dan
berlama-lama adalah perkara luar biasa. Ianya tidak termampu dilakukan oleh
manusia biasa. Sembahyangnya sampai beratus-ratus rakaat sehari semalam. Dalam
pada itu, baginda tetap mentadbir dunia, tetap berhubung dangan Sahabat-Sahabat
dan masyarakat. Bagaimana hal ini boleh berlaku serentak? Ini tentulah tidak
terbuat oleh manusia biasa. Tentu ada yang akan berkata, “Yalah dia tu nabi,
tentulah boleh buat begitu!”
Baginda
berbuat itu bukanlah kerana baginda itu nabi. Baginda berbuat kerana merasa
dirinya adalah hamba Allah. Walaupun Allah sudah jamin Syurga tetapi baginda
tetap berbuat bukan kerana hendakkan Syurga. Sebaliknya kerana dia adalah hamba.
Jadi baginda tetap berbuat walau tidak diminta atau diarahkan.
Buktinya
Sayidatina Aisyah r.a. isteri kesayangan pernah menegur baginda: “Kenapa engkau
sembahyang sampai bengkak-bengkak kaki, ya Rasulullah! Sedangkan Allah
mengampuni dosa-dosamu yang lalu dan yang kemudian.”
Baginda
menjawab: “Tidakkah layak aku menjadi seorang hamba yang mengenang budi (yang
bersyukur).”
Baginda
dapat berlama-lama sembahyang sunat dan banyak pula sampai bengkak-bengkak
kakinya dan pernah terjatuh. Rehatnya ialah dalam sembahyang. Di waktu itulah
dia terasa benar-benar dapat bercakap dengan Allah, terasa amat dekat
dengan-Nya, dapat bermanja, merintih, rindu yang amat sangat, merasa terlalu
lazat dapat berdialog, mengadu, menyerahkan diri, menceritakan segala hal dan
terasa Allah menjawab cakapcakapnya itu. Terasa satu kepuasan dan nikmat hingga
tenggelam dalam kerinduan cintanya. Itu sebabnya baginda terlalu lama sembahyang
sehingga tanpa disedari kaki baginda jadi bengkak dan badan terkulai, langsung
jatuh.
Ertinya,
kerana dia terlalu asyik sampai terlupa yang ?zikalnya sudah tidak mampu lagi
menanggungnya walaupun rohnya kuat. Jadi kalau bukanlah kerana terlalu lazat
dalam sembahyang sudah tentu Rasulullah SAW juga tidak mampu berlama-lama dalam
sembahyang baginda. Dalam pada itu baginda juga tetap sempat memikirkan
pentadbiran dunia dan rakyatnya. Dunia yang ada di tangan, semuanya digunakan
untuk agama Allah.
Salah
seorang Sahabat Rasulullah SAW, Huzaifah r.a. pernah meriwayatkan tentang
lamanya sembahyang baginda. Abu Abdullah (Huzaifah) bin Al Yaman r.a. berkata,
“Saya bersembahyang di belakang Rasululah SAW pada suatu malam. Dan setelah
membaca Al Fatehah baginda membaca surah Al Baqarah. Mulanya saya menduga akan
rukuk pada ayat keseratus, mendadak terus dibacanya. Dalam perasaanku mungkin
akan dibacanya satu surah dalam satu rakaat, mendadak setelah selesai terus
memulai membaca surah An Nisaa’ sehingga selesai dan mulai surah Ali Imran. Maka
dibacanya dengan tartil, tiap ada ayat tasbih, baginda membaca tasbih, dan bila
ada ayat ta’awwiz, dia berlindung kepada Allah daripada bahaya. Kemudian dari
itu semua baru rukuk sambil membaca ‘Subhana rabbiyal ‘azimi wabihamdih’. Dan
rukuknya hampir sepanjang berdirinya. Kemudian bangun membaca ‘Sami’ Allahu
liman hamidah, Rabbana lakalhamdu’. Dan lama berdiri sama dengan rukuknya.
Kemudian bersujud sama dengan berdirinya.” (Riwayat Muslim)
Begitu
juga dengan Sahabat-Sahabat yang lain. Sembahyang mereka juga banyak, ratusan
rakaat dan lama. Paling sedikit di kalangan mereka ialah seratus rakaat.
2. Hati Terbakar
Sayidina
Abu Bakar As Siddiq r.a. yang terlahir dari rasa hatinya yang pecah-pecah dengan
Allah, rindu dan dendamnya akhirnya hatinya terbakar hangus dan bau hangitnya
terkeluar. Baunya tercium oleh para Sahabat yang lain.
3. Hati dan Jantung yang Gementar
Hati-hati
salafussoleh ini semuanya gementar kerana takutkan Allah sepertimana disebut di
dalam Al Quran. Contohnya berlaku pada Sayidina Umar Al Khattab r.a. kerana
hatinya terlalu takut dan gerun dengan Allah serta rasa kehebatannya, setiap
masa getaran hati dan jantungnya dapat didengar daripada jarak tiga saf
sembahyang.
Sayidina
Umar juga terkenal dalam sejarah sebagai seorang yang suka menghisab dirinya
sendiri kerana mengenangkan dosanya. Dia menangis teresak-esak dan kadang-kadang
ketawa kerana mengenangkan kebodohannya sewaktu di alam jahiliah. Di malam-malam
hari, dia selalu memukul-mukul badannya sambil berkata: “Inilah Umar yang banyak
dosa. Biarlah Umar rasa sakit di dunia asalkan jangan diseksa di Neraka.”
Sedih
dan menyayat hati bila mengenangkan kisah-kisah bagaimana Sahabat-Sahabat
membersihkan diri mereka dari dosa-dosa. Sedangkan mereka sudah dijamin Syurga
oleh Rasulullah SAW.
4. Dapat Menahan Sakit
Semasa
berperang dengan orang ka?r musyrik, Sayidina Ali r.a. terkena panah di
belakangnya. Ada sesetengah riwayat menyatakan di betisnya. Sahabat-Sahabat
telah mencabut anak panah tersebut sewaktu Sayidina Ali sedang sembahyang kerana
Sahabat-Sahabat sedar di waktu itu saja tidak menyakiti Sayidina Ali disebabkan
dia tenggelam dalam lazatnya sembahyang.
Kelazatan
itu telah dapat mengalahkan kesakitan apabila panah itu dicabut. Ertinya,
kalaulah bukan kerana hatinya terasa kehebatan dan kebesaran Allah, terasa
terlalu hina dan rasa lazat yang amat sangat sewaktu bermunajat dengan Tuhannya,
tentu mustahil dia tidak sedar panah itu dicabut. Bukankah pelik. Ertinya segala
kesakitan-kesakitan di dunia akan hilang atau tidak terasa kalau kita tenggelam
dalam cinta Allah.
Ibarat
orang yang sedang bercinta. Apabila bertemu dengan cintanya, masa yang lama
dirasakan sekejap sahaja. Dua jam dirasakan dua puluh minit sahaja kerana
terlalu asyik.
Banyak
lagi cerita Sahabat-Sahabat lain yang turut sama dipanah, ditikam dan ditetak
tetapi tetap teruskan berperang sehingga terbunuh (syahid). Sahabat yang bernama
Anas bin An Nadhri ketika selesai perang didapati lebih 80 kesan tikaman pedang,
tombak, panah dan dicincang-cincang oleh kaum musyrikin. Begitu juga
Sahabat-Sahabat yang lain. Dorongan cinta Allah inilah yang membolehkan mereka
berbuat begitu. Ada di kalangan mereka sewaktu sedang berperang itu, mereka
ternampak bayangan Syurga dan bidadari-bidadarinya. Sampai terlupa kesakitan
yang mereka hadapi dan sangat rindu dengan Tuhannya. Sebab itu mereka sanggup
syahid waktu itu juga untuk menemui cintanya.
5. Menangis kerana Takutkan Allah SWT
Allah
SWT telah menceritakan perihal salafussoleh ini. FirmanNya: “Dan
sujudlah mereka sambil menangis dan bertambah khusyuk.” (Israk:109)
[pullquote]Dalam
sebuah Hadis disebutkan: Anas r.a berkata bahawa pada suatu hari Rasulullah SAW
berkhutbah, belum pernah dia mendengar khutbah seperti itu. Lalu baginda
bersabda dalam khutbahnya itu: “Andainya kamu mengetahui sebagaimana yang
kuketahui, nescaya sedikit tertawa dan banyak menangis.” Anas berkata: “Seketika
itu para Sahabat menutup muka masing-masing sambil menangis teresak-esak.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)[/pullquote]
Hadis
yang lain pula mengatakan: Abdullah Syeikhir r.a. berkata: “Saya datang kepada
Nabi SAW sedang baginda sembahyang, maka terdengar nafas tangisnya bagaikan
suara air mendidih dalam bejananya.” (Riwayat Abu Daud dan At Tarmizi)
6. Membaca Al Quran
Ada
di kalangan Sahabat-Sahabat dan salafussoleh, bila membaca Al Quran sama ada
dalam sembahyang atau di luar sembahyang, bila sampai tentang ayat azab atau
ayat tentang kebesaran Allah, ada yang jatuh pengsan dan terus mati. Sensitifnya
dengan ayat-ayat Allah bagaikan terkena gencatan elektrik, terus mati.
Kalaulah
bukan kerana kehebatan rasa dalam hati tidak begitu menekan sangat maka tidak
mungkin dia jatuh pengsan. Ada sesetengah salafussoleh bila mendengar tentang
ayat azab Neraka, ada yang tidak lalu makan berhari-hari. Kalaulah bukan kerana
rasa hati yang begitu hebat tentang azab di Akhirat tentulah tidak sampai
terjadi demikian. Sebab itulah sebahagian salafussoleh membaca Al Quran, oleh
kerana terlalu lazat dan asyik, mereka boleh menghabiskan tiga puluh juz dalam
waktu satu malam sahaja. Begitu juga wirid, zikir dan sedekah, terlalu
banyak.
7. Kahwin
Sesetengah
mereka ini kerana rasa hati terlalu takut dengan Allah hingga tidak ada mood
untuk mengadakan perhubungan dengan isteri lagi. Hingga Rasulullah terpaksa
menegur perbuatan mereka ini. Begitu juga telah diakui sendiri oleh isteri
Sayidina Umar Abdul Aziz selepas diberi tanggungjawab berat memikul urusan
negara (khalifah), dua tahun mereka tidak mandi junub.
Ertinya
begitulah takutnya Sayidina Umar Abdul Aziz kepada Allah, takut akan ditanya
tentang urusan dunia dan pentadbirannya dan takut ianya akan diazab. Dan matinya
pun setelah mendengar cerita mimpi khadamnya yang menceritakan bagaimana para
pemerintah Bani Umaiyah sebelumnya semuanya terjun ke Neraka. Belum sempat
khadamnya menceritakan tentang nasibnya, dia sudah jatuh pengsan dan terus
mati.
8. Syattah (melatah) dan Sakar (mabuk)
Ada
di kalangan Sahabat-Sahabat yang membuat pengakuan, kalau aku ceritakan apa yang
terasa di hatiku ini, akan ada orang yang akan menyesatkanku dan akan
membunuhku. Setengahsetengah ahli su? zaman dahulu kerana mabuk cintanya sangat
mendalam kepada Allah hingga berlakunya syattah atau melatah. Iaitu mengeluarkan
kata-kata di mulut yang tidak dapat dikawal (control). Sewaktu-waktunya atau
kadangkala tidak dapat difahami oleh orang yang mendengarnya. Kalau dilihat
secara lahir, ia tidak dapat ditakwil dengan mudah agar sesuai pengertiannya
mengikut kedudukan syariat. Kesannya, ada yang menuduhnya ka?r atau syirik. Ini
yang berlaku kepada Ibnu Arabi dan Al Hallaj, hingga mereka dibunuh orang.
Sebenarnya
apa yang terjadi ialah bahasa hatinya tidak dapat diterjemah oleh bahasa lidah.
Maka terkeluarlah bahasa lidah yang tidak mampu menterjemahkan bahasa hatinya.
Maka bagi orang yang tidak memahami soal-soal rasa ini dan juga tidak dapat
mentakwilnya maka jadi ?tnah padanya, langsung disesatkan orang yang hampir
dengan Allah itu.
Juga
pernah berlaku pada orang-orang su? yang mabuk cintanya dengan Allah yang tidak
dapat dikawal hingga ada yang sakar (mabuk). Iaitu seolah-olah macam orang gila
seperti berlaku pada Uwais Al Qarni dan lain-lain lagi. Boleh juga terjadi pada
satu keadaan lain, mereka ini bila cuba melahirkan bahasa cinta mereka kepada
Allah, akan terkeluarlah bahasa-bahasa yang indah-indah dan sastera yang
mendalam melalui syair dan sajak-sajak yang memuja dan memuji Allah atau Rasul.
Contohnya berlaku pada Rabiatul Adawiyah dan lain-lain lagi.
Kesimpulannya,
kesan daripada ilmu rasa (zauq) inilah dapat melahirkan sifat-sifat mukmin yang
sejati. Rasa hati telah membentuk sikap manusia yang lahir di tengah-tengah
kehidupan salafussoleh. Yakni orang mukmin itu pada lahirnya saja bersama-sama
manusia tetapi hatinya bersama Allah. Badan lahirnya sibuk mentadbir dunia
tetapi hatinya sibuk dengan Allah. Jasadnya sibuk berhubung dengan manusia
tetapi hatinya remuk dan pecah-pecah dengan Allah.
Mereka
ini nampak senyum wajah lahirnya tetapi hatinya berduka dengan Allah, cemas,
harap, bergantung dan bertawakal dengan Allah. Kaki mereka berpijak di bumi
tetapi hati dan perasaannya mengembara ke alam yang lebih tinggi. Kakinya di
dunia tetapi perasaan di Akhirat. Jasad lahirnya bersama dunia tetapi hati tidak
terpikat dengan dunia kerana hatinya bersama Allah. Badan lahirnya mengembara di
bumi Tuhan tetapi rohnya mengembara di alam rohani. Mulutnya bercakap dengan
manusia tetapi hatinya tidak lepas berhubung dengan Allah. Matanya memandang
dunia tetapi hatinya gerun dengan Neraka-Nya. Telinganya mendengar percakapan
manusia tetapi hatinya mendengar apa kata Allah.
Ini
menjadikan mereka walaupun berpijak di bumi, mengu-ruskan pentadbiran dunia
tetapi hati mereka gementar takut kepada Allah yang mengawasi, melihat dan
mendengar apa yang dilakukan. Akhirnya terkeluar daripada mulutnya, dia
bercakap-cakap seorang diri seolah-olah berbisik-bisik dengan Allah, Tuhannya
itu. Kadang-kadang payah untuk diceritakan dengan bahasa lidah.
Gambaran
ini hanya sedikit yang dapat dicoretkan daripada pengalaman-pengalaman mereka
yang begitu banyak dalam sejarah. Bahasa tulisan lagilah tidak mampu untuk
menterjemahkan bahasa lidah dan bahasa hati yang unik itu. Ini semua tentulah
dianggap mengarut oleh orang-orang yang menolak ilmu tasawuf atau ilmu rasa
(zauq) ini. Apatah lagi bagi mereka yang mengambil ilmu Islam daripada lidah
orang-orang ka?r (musuh Islam). Tentulah orang ka?r (musuh) tidak akan ajar
ilmu-ilmu ini kerana mereka tidak faham terutamanya mereka yang mengambil ilmu
Islam di London, di Scotland, Temple University di Amerika Syarikat, Universiti
Kent di Britain, di Jerman, di Perancis dan lain-lain tempat lagi. Ini semuanya
pada mereka mengarut, sesat lagi menyesatkan.
Kenapa
terjadi begitu? Apa logiknya mereka tuduh sesat? ini kerana mereka mengukur
orang lain dengan ukuran diri mereka. Hal-hal rasa ini sudah tidak dicampakkan
ke dalam hati mereka kerana hati sudah dipenuhi dengan cinta dunia. Lihatlah
kehidupan mereka dan perbualan mereka. Yang jadi perbualan harian ialah hal-hal
gaji, elaun, mileage, kenaikan pangkat, halhal yang menambahkan harta dan
membesarkan rumah dan lain-lain lagi. Masakan Allah beri ilmu rasa ini!
Jasa Khulafaur Rasyidin kepada Dunia
Khulafaur
Rasyidin pemerintah yang adil
tidak ada tandingannya selepas Rasulullah
Mereka Sahabat besar Rasulullah
sangat berjasa pada dunia Islam dan menempa sejarah
Jasa mereka sentiasa dikenang di sepanjang zaman oleh umat
Dunia jatuh tersungkur di pangkuan mereka
namun hati mereka tidak jatuh cinta kepadanya
Mereka tetap zuhud mencintai Allah,
mencintai Rasulullah mencintai Akhirat
Dunia Islam dibuka oleh mereka
dengan tenaga, harta dan jiwa raga
tidak ada tandingannya selepas Rasulullah
Mereka Sahabat besar Rasulullah
sangat berjasa pada dunia Islam dan menempa sejarah
Jasa mereka sentiasa dikenang di sepanjang zaman oleh umat
Dunia jatuh tersungkur di pangkuan mereka
namun hati mereka tidak jatuh cinta kepadanya
Mereka tetap zuhud mencintai Allah,
mencintai Rasulullah mencintai Akhirat
Dunia Islam dibuka oleh mereka
dengan tenaga, harta dan jiwa raga
Mereka
telah menjual dunia untuk Akhiratnya
demi keredhaan Allah, Tuhannya
Di malam hari bersama Tuhannya
menangis dan mengaku lemah munajat serta mengaku bersalah
Siang sibuk mengurus rakyatnya
Jasa merekalah menjadi sebab Islam berkembang seluruh dunia
kita telah menerimanya bersama
Sebab merekalah kita semua beragama Islam
Rahmat dan nikmat paling besar dari Allah
Mereka itu adalah kekasih Rasulullah
automatik menjadi kekasih-kekasih Allah
Siapa mengasihi mereka Allah Taala mengasihi mereka pula
Mereka adalah lampu-lampu penduduk di langit
Lampu dan cahaya bagi penduduk bumi
Rakyat di zaman mereka mencintai mereka
mereka pula mencintai rakyatnya rakyat menjadi setia
demi keredhaan Allah, Tuhannya
Di malam hari bersama Tuhannya
menangis dan mengaku lemah munajat serta mengaku bersalah
Siang sibuk mengurus rakyatnya
Jasa merekalah menjadi sebab Islam berkembang seluruh dunia
kita telah menerimanya bersama
Sebab merekalah kita semua beragama Islam
Rahmat dan nikmat paling besar dari Allah
Mereka itu adalah kekasih Rasulullah
automatik menjadi kekasih-kekasih Allah
Siapa mengasihi mereka Allah Taala mengasihi mereka pula
Mereka adalah lampu-lampu penduduk di langit
Lampu dan cahaya bagi penduduk bumi
Rakyat di zaman mereka mencintai mereka
mereka pula mencintai rakyatnya rakyat menjadi setia
Di
zaman mereka rahmat dan berkat dari Tuhan
mencurah-curah bak cahaya bulan di waktu malam yang cerah
Negara aman makmur, berkasih sayang bahagia dan harmoni
Jenayah terlalu sedikit rakyat sangat patuh dengan Allah
Pemerintah dan rakyat memiliki Allah
dunia yang mereka miliki tidak mempesona mereka
Dunia merindui hidup seperti di zaman mereka
Ketakutan, kebimbangan, curiga-mencurigai tidak ada
mencurah-curah bak cahaya bulan di waktu malam yang cerah
Negara aman makmur, berkasih sayang bahagia dan harmoni
Jenayah terlalu sedikit rakyat sangat patuh dengan Allah
Pemerintah dan rakyat memiliki Allah
dunia yang mereka miliki tidak mempesona mereka
Dunia merindui hidup seperti di zaman mereka
Ketakutan, kebimbangan, curiga-mencurigai tidak ada
Hidup
macam satu keluarga, satu ibu dan bapa
Berjalan ke mana-mana walaupun seorang diri
tidak ada siapa yang mengganggunya
Setiap musafir tidak membawa bekalan pun di dalam musafirnya
setiap rumah ingin menjadikan mereka tetamunya
Kedatangan tetamu macam kedatangan keluarganya
Berjalan ke mana-mana walaupun seorang diri
tidak ada siapa yang mengganggunya
Setiap musafir tidak membawa bekalan pun di dalam musafirnya
setiap rumah ingin menjadikan mereka tetamunya
Kedatangan tetamu macam kedatangan keluarganya
Kehidupan Para Sahabat Rasulullah
Sahabat-Sahabat
Rasulullah apabila bertemu satu sama lain
Tidak akan bercerita tentang dunia
Mereka tidak akan bercakap tentang makan minum rumah dan pakaian
Kecuali menceritakan terhadap Sahabatnya yang lain jika mereka mendapat kesusahan
Agar Sahabat-Sahabat bersimpati dan memberi bantuan
Pertemuan para Sahabat di antara satu sama lain akan bertanya kecacatan diri
Untuk diketahui dan dibaiki
Bertanyakan khabar Rasulullah keluarganya dan tentang keadaannya
Lebih-lebih lagi bertanya apa wahyu yang baru turun
Apakah sabdanya yang baru diterima darinya
Beritakanlah, kita boleh kongsi bersama
Tidak akan bercerita tentang dunia
Mereka tidak akan bercakap tentang makan minum rumah dan pakaian
Kecuali menceritakan terhadap Sahabatnya yang lain jika mereka mendapat kesusahan
Agar Sahabat-Sahabat bersimpati dan memberi bantuan
Pertemuan para Sahabat di antara satu sama lain akan bertanya kecacatan diri
Untuk diketahui dan dibaiki
Bertanyakan khabar Rasulullah keluarganya dan tentang keadaannya
Lebih-lebih lagi bertanya apa wahyu yang baru turun
Apakah sabdanya yang baru diterima darinya
Beritakanlah, kita boleh kongsi bersama
Para
Sahabat bertemu, berbincang-bincang
apa lagi kebaikan yang hendak dibuat
Kalau tidak ada yang perlu untuk dibualkan masing-masing diam sahaja
Namun hal-hal dunia tidak dijadikan perbincangan dan perbualan
Apatah lagi hendak bercerita-cerita hal keburukan orang
Mereka kalau ramai berada di dalam masjid
Orang yang lalu di tepi masjid menyangka tidak ada orang di dalam masjid
Kerana sunyi sepi daripada perbualan
Kalau adapun Al Quran dibaca orang Sahabat tidak menguatkan suara
Agar tidak mengganggu orang macam masjid di zaman kita
apa lagi kebaikan yang hendak dibuat
Kalau tidak ada yang perlu untuk dibualkan masing-masing diam sahaja
Namun hal-hal dunia tidak dijadikan perbincangan dan perbualan
Apatah lagi hendak bercerita-cerita hal keburukan orang
Mereka kalau ramai berada di dalam masjid
Orang yang lalu di tepi masjid menyangka tidak ada orang di dalam masjid
Kerana sunyi sepi daripada perbualan
Kalau adapun Al Quran dibaca orang Sahabat tidak menguatkan suara
Agar tidak mengganggu orang macam masjid di zaman kita
Mereka
di dalam masjid sangat tawadhuk tadharuk dan khusyuk
Membanyakkan sembahyang zikir, tasbih, selawat Membaca Al Quran, tafakur
tidak sempat berbual dunia
Masing-masing dengan dirinya masing-masing
Hening, tenang dan sepi
Orang menyangka di masjid tidak ada orang Mereka sangat menjaga
kehormatan masjid dan kesuciannya
Membanyakkan sembahyang zikir, tasbih, selawat Membaca Al Quran, tafakur
tidak sempat berbual dunia
Masing-masing dengan dirinya masing-masing
Hening, tenang dan sepi
Orang menyangka di masjid tidak ada orang Mereka sangat menjaga
kehormatan masjid dan kesuciannya
Para Sahabat Adalah Ulama
Para
Sahabat sama ada Sahabat besar mahupun Sahabat kecil mereka itu adalah
ulama,
Mereka itu jolokan Sahabat lebih popular dan terkenal daripada jolokan ulama
Ilmu mereka adalah dari Al Quran dan Sunnah Nabi
Mereka itu tidak belajar melainkan hanya semata-mata dengan Nabi
Para Sahabat adalah ibarat bintang dilangit dan mana satu diikut kita akan dapat petunjuk
Mereka semuanya adalah murid-murid Nabi dan pengikut-pengikut yang setia
Pengembang Islam generasi pertama yang sangat berjaya
Selepas Nabi wafat mereka bertebaran di merata dunia
Mereka itu jolokan Sahabat lebih popular dan terkenal daripada jolokan ulama
Ilmu mereka adalah dari Al Quran dan Sunnah Nabi
Mereka itu tidak belajar melainkan hanya semata-mata dengan Nabi
Para Sahabat adalah ibarat bintang dilangit dan mana satu diikut kita akan dapat petunjuk
Mereka semuanya adalah murid-murid Nabi dan pengikut-pengikut yang setia
Pengembang Islam generasi pertama yang sangat berjaya
Selepas Nabi wafat mereka bertebaran di merata dunia
3/4
para Sahabat wafat diluar Mekah dan Madinah
Berkat perjuangan mereka Islam berkembang di seluruh dunia
Luar biasa Rasulullah murid-muridnya semuanya jadi ulama
Perkataan Sahabat lebih menonjol dari perkataan ulama kerana mereka bertemu Nabi
Sungguh berjasa mereka kepada dunia Islam yang tidak ada tandingnya
Di akhir zaman watak Sahabat akan lahir semula
Membangunkan Islam diseluruh dunia
Tapi mereka diberi gelaran Ikhwan dan Asoib yang dicintai oleh Rasul
Para-para Sahabat irihati kalau boleh hendak hidup sezaman dengannya
Dengan tenaga merekalah Islam bangun dan berdaulat kali kedua
Berkat perjuangan mereka Islam berkembang di seluruh dunia
Luar biasa Rasulullah murid-muridnya semuanya jadi ulama
Perkataan Sahabat lebih menonjol dari perkataan ulama kerana mereka bertemu Nabi
Sungguh berjasa mereka kepada dunia Islam yang tidak ada tandingnya
Di akhir zaman watak Sahabat akan lahir semula
Membangunkan Islam diseluruh dunia
Tapi mereka diberi gelaran Ikhwan dan Asoib yang dicintai oleh Rasul
Para-para Sahabat irihati kalau boleh hendak hidup sezaman dengannya
Dengan tenaga merekalah Islam bangun dan berdaulat kali kedua
Umat
Islam yang peka memang menunggu-nunggu dengan gembira
Kecuali yang hasad dengki tidak senang dengan berita
Rupa-rupanya orang munafik di kalangan yang mengaku Islam di masa bila pun ada
Kecuali yang hasad dengki tidak senang dengan berita
Rupa-rupanya orang munafik di kalangan yang mengaku Islam di masa bila pun ada
Read more at http://mencariygbenar.blogspot.com/2011/11/sifat-begini-baru-dapat-takluk-dunia.html#BXridUtrvc0ucGUC.99
Ulasan
Catat Ulasan