kita dimana
- Dapatkan pautan
- X
- E-mel
- Apl Lain
Firman Allah s.w.t dalam hadith qudsi :
“ Aku tidak akan menghimpunkan dua ketakutan pada hambaKu dan
tidak pula akan mengumpulkan dua keamanan baginya. Jika ia merasa aman
daripadaKu di dalam dunia, Aku akan berikan rasa takut kepadanya pada hari
Kiamat. Dan jika ia merasa takut kepadaKu di dunia, Aku akan berikan kepadanya
rasa aman pada hari Kiamat .”
( Hadith qudsi riwayat Ibnu Mubarak dan Al-Hasan sebagai
hadith Mursal )
Tetapi Abu Na’im meriwayatkan pula dari Syaddad bin `Aus
sebagai hadith mausul dengan lafaz sebagai berikut
:
“ Jika ia merasa aman daripadaKu di dunia, akan Aku berikan
rasa takut pada hari Aku menghimpun hamba-hambaKu. Dan jika ia takut daripadaKu
di dunia, ia akan Aku berikan rasa aman pada hari Aku mengumpulkan hamba-hambaKu
kelak .”
Sebenarnya hadith ini juga telah disebutkan oleh Imam
Jalalluddin as-Suyuthi dalam kitabnya Al-Jami’us Saghir, dengan lafaz yang kedua
di atas dan ditunjuknya pada kitab Al-Hilyah. Al-Bazzar Al-Baihaqi juga telah
meriwayatkannya dari Abu Hurairah r.a :
“ Allah s.w.t memberitakan kepada kita sesungguhnya Dia tidak
akan menghimpunkan bagi hambaNya dua rasa takut dan dua rasa aman (rasa
tenteram).”
1. Barang siapa
yang merasa takut kepada Allah di dunia ini, Allah tidak akan menimpakan rasa
takut kepadanya pada hari Kiamat, bahkan Allah menjaganya dan memeliharanya dari
kedahsyatan seksa hari Akhirat dan akan menjauhkannya dari rasa gementar dan
terkejut. Orang yang merasa takut kepada Allah, akan selalu tunduk dan taat
melakukan peritahNya, menghiasi dirinya dengan segala sifat-sifat keutamaan
serta membersihkan dirinya dari segala sifat kekejian dan kecelaan
.
2. Barangsiapa
merasa aman di dunia ini, Allah tidak akan memberikan rasa aman dan tenteram
pada hari Kiamat, malah akan menimpakan rasa takut dan khuatir serta Allah akan
menyeksanya sesuai dengan amal perbuatannya .
“ Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat
memberikan pertolongan sesuatu apa pun. Kecuali (harta benda dan anak-pinak)
orang-orang yang dating mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera ( dari
syirik dan penyakit munafik ) .”
( Surah Asy-Syu’araa’ : 88-89
)
Orang yang merasa aman di dunia ini akan berjalan di luar
garisan yang telah ditentukanNya. Ia merasa aman melakukan maksiat dan
menderhaka kepada perintah-perintahNya. Ia sering melanggar laranganNya, sering
tertipu oleh dirinya sendiri, kekuatan dan kesihatannya, sering dikelirukan oleh
kebendaan yang berada di hadapan matanya. Sering alpa, lalai, dan tidak
sedar. Sekurang-kurangnya ada sepuluh saksi yang sentiasa menyaksikan dang
mengikuti gerak gerinya, iaitu : telinga pendengarannya, mata penglihatannya,
lidah, tangan, kaki, hati, bumi yang dipijak, malam dan siang, dan para malaikat
Raqib ‘Atid dan Hafadhatul Kiram. Ia sering mengikuti ajakan syaitan yang
terkutuk, oleh kerana itu, ia sering berpoya-poya dan bersenang-senang dengan
segala kelazatan dan syahwat. Ia selalu berkeinginan untuk memuaskan hawa
nafsunya.
Adalah suatu perkara yang tidak perlu diragukan lagi bahawa
semakin meningkatnya rasa takut seseorang hamba kepada Allah s.w.t di dunia ini,
akan meningkatlah usahanya menjauhkan diri dari melakukan kederhakaan, keburukan
dan kejahatan menurut akal, adab dan syarak. Dan sebaliknya makin menipis rasa
takut, semakin menipis pula imannya, dan meningkatlah keberaniannya untuk
berbuat kederhakaan dan bertambah luas pula bidang kejahatan dan kebinasaan yang
dilakukannya.
Tegasnya barangsiapa yang kuat rasa takutnya kepada Allah di
dalam dunia, maka ia akan merasa aman dan tenteram pada hari Kiamat, dan
begitulah sebaliknya.
Kiranya, inilah yang dimaksudkan ucapan sebahagian ahli
makrifat :
“ Apabila seseorang telah dapat menahan diri sehingga merasai
panasnya (terseksa) melawan hawa nafsu di dunia, dia akan diselamatkan oleh
Allah s.w.t dari kedasyatan panas di hari kemudian
.”
Berkata Imam Qurtubi :
“ Barangsiapa yang merasa malu kepada Allah s.w.t dari apa
yang dilakukannya Allah enggan mendakwanya pada hari Kiamat. Dan Allah tidak
menghimpun baginya dua rasa malu sebagaimana Dia tidak akan mengumpulkan baginya
dua rasa takut .”
Berkata pula sebahagian ulama
:
Rasa takut itu ada dua : Rasa takut terhadap seksaan dan rasa
takut dengan kehebatan (jalal). Yang pertama dapat dirasakan oleh ahli
zahir, iaitu orang-orang yang baru dapat merasakan zahir sahaja (orang awam;
kaum muslimin yang hanya mengetahui sesuatu yang material, para ulama yang belum
begitu dalam makrifatnya). Dan yang kedua, dapat dirasakan oleh ahlul
Qulub (orang-orang yang mengutamakan kebersihan batin/hati) yang
meningkatkan amalan untuk mendekatkan diri (bertaqarrub) kepada Allah s.w.t
seperti Khulafur Rasyidindi kalangan para sahabat, Uwais al-Qarani di
kalangan tabi’in, syaiban ar-Ra’i di kalangan tabi’ tabi’in dan
Abdul Qasim al-Junaidi, Abu Yazid al-Busthami, Ma’ruf al-Karkhi, al-Jailani,
an-Nawawi, Abdullah bin Alawi al-Hadaad dan lain-lain (dikenali sebagai ahlul
makrifah atau al-Arifin )
Yang pertama (rasa takut terhadap seksaan) hanya sementara
san akan hilang, sedangkan yang kedua ( rasa takut kehebatan wibawa/jalaj )
kekal dan tidak boleh hilang .
Bila kita kembali meneliti isi al-Quran yang mulia, maka kita
akan menemui banyak ayat-ayat yang isinya sama atau hamper sama dengan maksud
hadith qudsi di atas . Misalnya ayat-ayat sebagai berikut
:
“ Ketahuilah ! Sesungguhnya wali-wali Allah, tidak ada
kebimbangan ( dari sesuatu yang tidak baik ) terhadap mereka, dan mereka pula
tidak akan berdukacita. ( Wali-wali Allah itu ialah ) orang-orang yang beriman
serta mereka pula sentiasa bertakwa. Untuk mereka sahajalah kebahagian yang
mengembirakan di dunia dan di akhirat, tidak ada ( sebarang perubahan pada
janji-janji Allah yang demikian itulah kejayaan yang besar )
.”
( Surah Yunus : 62-64 )
“ Sesungguhnya orang-orang yang menegaskan keyakinannya
dengan berkata : “Tuhan kami ialah Allah.” Kemudian mereka tetap teguh di atas
jalan yang betul, akan turunlah malaikat kepada mereka dari semasa ke semasa (
dengan memberi ilham ) : “ Janganlah kamu bimbang ( dari berlakunya kejadian
yang tidak baik terhadap kamu ) dan janganlah kamu berdukacita, dan terimalah
berita gembira bahawa kamu akan beroleh syurga yang telah dijanjikan kepada kamu
.” kamilah penolong-penolong kamu dalam kehidupan dunia dan pada hari akhirat;
dan kamu akan beroleh – pada hari akhirat – apa yang diingini oleh nafsu kamu,
serta kamu akan beroleh – pada hari itu – apa yang kamu cita-citakan mendapatnya
. “(Pemberian-pemberian yang serba mewah itu ) sebagai sambutan penghormatan
dari Allah yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani
!”
( Surah Fussilat : 30-32 )
“ …… maka sesiapa yang mengikuti petunjukKu itu nescaya tidak
ada kebimbangan ( dari sesuatu yang tidak baik ) terhadap mereka, dan mereka
pula tidak akan berdukacita .”
( Surah Al- Baqarah : 38 )
“ ( Apa yangkamu katakana itu tidaklah benar ) bahkan sesiapa
yang menyerahkan dirinya kepada Allah ( mematuhi perintahNya ) sedang ia pula
berusaha supaya baik amalannya, maka ia akan beroleh pahalanya di sisi Tuhannya
dan tidaklah ada kebimbangan ( dari berlakunya kejadian yang tidak baik )
terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita
.”
( Surah Al-Baqarah : 112 )
“ …… sesiapa sahaja di antara mereka yang beriman kepada
Allah ( dan segala RasulNya meliputi Nabi Muhammad s.a.w ) dan ( beriman kepada
) hari akhirat serta beramal saleh, maka tidaklah ada kebimbangan ( dari
berlakunya kejadian yang tidak baik ) terhadap mereka, dan mereka pula tidak
akan berdukacita .”
( Surah Al-Maaidah : 69 )
Pada asasnya ayat-ayat di atas menunjukkan bahawa seorang
manusia, apabila merasa takut kepada Tuhannya ketiak ia hidup di dunia, dan
sangat berhati-hati untuk tidak melibatkan ditinya dalam kejahatan, kederhakaan
dan maksiat, mereka akan dibangkitkan pada hari kiamat kelak dalam keadaan aman,
tenteram, tidak merasa takut mahupun cemas, malah ia akan mendapat kejayaan dan
kemenangan rahmat Allah serta keredhaanNya.
Marilah kita panjatkan doa, memohon ke hadratNya agar Dia
menghiasi hati dan batin kita dengan rasa takut dan rasa dengan kehebatan dan
wibawaNya. Sebaliknya kita mohon agar Dia menjauhkan kita dari rasa takut dan
kegelisahan jiwa pada hari pertemuan
denganNya.
Read more at http://mencariygbenar.blogspot.com/2011/08/kita-dimana.html#yGzmaeRuIFzM63pA.99
Ulasan
Catat Ulasan