FAHAMAN DAN PEGANGAN YANG BENAR
Manusia yang berada di atas jalan yang benar ada
dua golongan. Golongan pertama adalah ahli fikah yang berjiwa tasauf dan
keduanya adalah ahli tasauf yang berjalan di atas landasan fikah. Berpegang
kepada salah satu di antara fikah dan tasauf bermakna berpegang kepada separuh
daripada kebenaran. Berpegang kepada fikah semata-mata dengan menolak tasauf
bermakna mengambil bahagia zahir syariat sahaja. Berpegang kepada tasauf dengan
membuang fikah bermakna mengambil batin syariat sahaja. Berpegang kepada zahir
syariat tanpa batinnya dibolehkan dan sudah memadai untuk diiktiraf sebagai
orang Islam tetapi pegangan yang demikian tidak sempurna. Berpegang kepada batin
syariat sahaja tanpa zahirnya adalah tidak mungkin, kecuali mereka yang sedang
dikuasai oleh jazbah.
Mereka yang demikian dimaafkan. Kesempurnaan syariat
adalah gabungan zahir dan batinnya.
Istilah syariat hendaklah diberi definasi yang
lengkap dan benar. Syariat mengandungi tarekat, hakikat dan makrifat. tarekat,
hakikat dan makrifat bukanlah sesuatu yang di luar syariat atau lain daripada
syariat. Tindakan mengasingkan syariat, tarekat, hakikat dan makrifat menjadi
jalan menjalarnya kekeliruan dalam masyarakat. Kaum Muslimin haruslah sedar
bahawa tarekat adalah satu bahagian daripada syariat. Demikian juga hakikat dan
makrifat. Syariat adalah umpama air yang mengalir dan menghidupkan tarekat,
hakikat dan makrifat. Tarekat, hakikat dan makrifat yang tidak dibasahi oleh air
syariat adalah umpama pokok yang ditanam di atas batu, tidak ada air
menghidupkannya. Syariat adalah umpama nyawa yang memberi kehidupan kepada
tarekat, hakikat dan makrifat.
Syariat mengajarkan akidah dan peraturan yang
benar. Rasulullah s.a.w menolak ketuhanan Isa al-Masih, Uzair dan patung-patung
kerana ia bertentangan dengan akidah yang diajarkan oleh syariat. Rasulullah
s.a.w menolak keislaman puak Taqif yang meminta dikecualikan daripada
mengerjakan sembahyang kerana ia menyalahi peraturan syariat. Abu Bakar
as-Siddik memerangi Musailamah bin Hatib yang mendakwa menjadi nabi kerana
dakwaan demikian menyalahi akidah yang diajarkan oleh syariat. Abu Bakar
as-Siddik juga memerangi kaum Muslimin yang enggan mengeluarkan zakat selepas
Rasulullah s.a.w wafat, kerana perbuatan demikian menyalahi peraturan syariat.
Tentera Islam berperang, membunuh dan dibunuh kerana menyebarkan syariat. Sekali
lagi diperingatkan maksud syariat adalah syariat zahir dan syariat batin,
meliputi perkara-perkara seperti Islam, iman, perbuatan tubuh badan dan amalan
hati. Al-Quran mengajarkan supaya beriman dan beramal salih, jangan dipisahkan
keduanya. Tidak ada amal salih tanpa iman. Tidak berdiri iman tanpa amal
salih.
Rasulullah s.a.w memiliki dua jenis ilmu. Pertama
adalah ilmu yang mengenai hukum hakam dan peraturan, dinamakan ilmu ahkam. Kedua
adalah ilmu mengenai perkara ghaib, rahsia dan misteri, dinamakan ilmu asrar.
Ilmu ahkam biasanya dipanggil ilmu fikah dan ilmu asrar dipanggil ilmu tasauf.
Istilah ilmu fikah dan ilmu tasauf digunakan selepas zaman Rasulullah s.a.w.
Pada zaman baginda s.a.w yang dikenali hanya satu ilmu sahaja iaitu ilmu
al-Quran. Dalam ilmu al-Quran ada bahagian fikah iaitu peraturan dan hukum dan
ada bahagian tasauf iaitu perkara ghaib dan kerohanian. Rasulullah s.a.w
menyampaikan kedua-dua jenis ilmu tersebut kepada sahabat baginda s.a.w secara
bersama, bukan terpisah. Para sahabat pula memperturunkannya kepada generasi
yang datang kemudian. Ulama yang menerima kedua-dua jenis ilmu tersebut
dinamakan pewaris nabi. Memiliki satu aspek sahaja tidak dinamakan pewaris.
Ulama yang mengambil bahagian hukum dan peraturan sahaja dinamakan ulama zahir,
masih jauh lagi untuk bergelar ulama syariat. Ulama yang mengambil bahagian
zahir dan batin itulah yang benar-benar menjadi ulama syariat, pewaris
nabi.
Sebahagian orang menyangka ilmu tentang Kebenaran
Hakiki iaitu ilmu asrar bermaksud ilmu mengenai wahdatul wujud, kesempurnaan
Yang Satu dalam yang banyak dan yang banyak dalam Yang Satu, fana, bersatu
dengan Tuhan dan baqa bersama Tuhan. Fahaman yang demikian adalah tidak benar.
Doktrin wahdatul wujud dan yang seumpama dengannya masih terlalu rendah jika
dibandingkan dengan kebenaran yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w. wahdatul wujud
adalah hasil daripada kefanaan dan mabuk. Rasulullah s.a.w tidak memasuki
suasana fana dan mabuk. Ilmu yang baginda s.a.w bawa adalah ilmu yang muncul
dalam kesedaran bukan kelupaan. Ilmu kenabian adalah umpama lautan yang luas.
Ilmu kewalian sufi yang kefanaan adalah umpama satu titik air, tetapi bagi orang
yang tercampak di padang pasir satu titik air sangat memberi erti
kepadanya.
Ada orang menyangka kefanaan lebih tinggi
daripada kesedaran. Mungkin mereka memandang kepada kesedaran orang awam. Jika
mereka melihat kepada kewalian yang telah sempurna di atas jalan kenabian tentu
mereka dapat melihat bahawa Kebenaran Hakiki muncul dalam kesedaran, bukan dalam
kefanaan. Kewalian yang sempurna bukanlah yang fana terus menerus tetapi adalah
yang kembali kepada kesedaran biasa dan meneruskan perjuangan Rasulullah s.a.w.
Ketika di dunia ini berbakti kepada Tuhan lebih utama daripada fana dalam-Nya.
Ahli makrifat yang sempurna adalah yang makrifatnya dihidupkan oleh air syariat
dan mereka melibatkan diri di dalam kegiatan masyarakat sehingga ke akhir hayat
mereka. Golongan ini tidak mendakwa melihat Tuhan dalam dunia. Mereka mengakui
bahawa melihat Tuhan hanya mungkin di akhirat. Mereka melihat maut sebagai
jambatan buat mereka sampai kepada Kekasih mereka.
Rasulullah s.a.w dan para sahabat beriman kepada
perkara ghaib seperti beriman kepada Allah s.w.t dan sifat-sifat-Nya berdasarkan
kenyataan yang dibawa oleh al-Quran. Wali-wali Allah yang sempurna juga beriman
menurut iman Rasulullah s.a.w dan para sahabat. Bilangan wali-wali yang sampai
kepada peringkat ini setelah melepasi kewalian sufi adalah sedikit. Selain
mereka, ulama dan orang-orang Islam yang awam juga beriman cara demikian. Iman
pada kewalian sufi pula bersumberkan kepada penyaksian, dinamakan iman syuhudi.
Sufi yang beriman secara syuhudi mungkin bercampur dengan orang ramai dan
mungkin juga tinggal sendirian. Walaupun sufi jenis ini bercampur dengan orang
ramai tetapi tidak secara keseluruhan dirinya. batinnya atau hatinya masih
memandang ke atas, mencari-cari atau menanti-nanti. Lahirnya sibuk dengan
manusia tetapi batinnya karam dengan Tuhan. Keadaan sufi yang demikian berbeza
dengan keadaan Rasulullah s.a.w. Baginda s.a.w berhadap kepada makhluk secara
keseluruhan, terlibat jiwa dan raga dalam berdakwah mengajak manusia kepada
jalan Allah s.w.t. Sufi yang masih memandang atau mencari-cari ke atas
menunjukkan dia belum bebas sepenuhnya daripada pengaruh kefanaan dan mabuk dan
dia belum mencapai matlamat, sekalipun dia sudah boleh bergaul dengan orang
ramai. Sufi yang sudah sampai ke penghujung perjalanannya menetap dalam
kehidupan harian secara menyeluruh, berhadap kepada kehidupan dunia secara
keseluruhan jiwa raga, tanpa mencari-cari ‘yang di atas’ atau mencungkil semula
pengalaman yang telah dilalui dalam kewalian sufi dahulu.
Ketika sufi dalam proses menaik yang banyak hilang
lenyap, hinggakan asma’ dan sifat juga hilang daripada alam kesedarannya, tidak
ada yang disaksikan melainkan Wujud Mutlak. Tuhan kurniakan kepada sufi itu apa
yang Dia kehendaki, sesuai dengan amanah dan tugas yang akan ditanggungnya
kelak. Dalam proses menurun pula sufi kembali sepenuhnya kepada kesedaran biasa
yang padanya ada perhatian kepada yang banyak. Dalam keadaan kesedaran semula
itu tidak ada yang menarik minatnya kecuali hidup sebagai Muslim biasa. Mereka
hanya menjalankan perintah Tuhan dan mengajak manusia kepada jalan Tuhan.
Setelah mereka menyelesaikan tugas dakwah dan hampir kembali ke Hadrat Ilahi,
mereka beralih daripada iman tanpa penyaksian kepada iman secara penyaksian
(iman syuhudi).
Jangan menganggap kembali kepada kehidupan dunia
sebagai kecacatan atau ditolak daripada majlis Tuhan. Jangan menyangka fana
dalam Tuhan lebih baik daripada berkhidmat kepada makhluk Tuhan. Sufi yang
kembali kepada dunia bukan dengan kehendaknya sendiri. Mereka turun dari
kesedaran ‘alam tinggi’, keluar daripada suasana penyatuan kepada suasana
perpisahan adalah dengan perintah Allah s.w.t. Sufi yang kembali kepada dunia
tunduk kepada kehendak Allah s.w.t dengan melepaskan kehendak diri sendiri.
Golongan sufi yang kembali kepada kehidupan dunia itu bergabung dengan golongan
ulama, sama-sama bekerja menyebarkan agama yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w
iaitu yang menggabungkan zahir dan batin syariat. Dakwah adalah pekerjaan yang
paling mulia. Dakwat ulama ditimbang dengan darah syuhada dan lebih
berat.
Dalam apa juga keadaan para sahabat Rasulullah
s.a.w adalah contoh teladan terbaik untuk semua zaman. Kelebihan para sahabat
sabagai generasi Muslim yang pertama tidak boleh ditandingi oleh generasi yang
datang kemudian. Generasi pertama melebihi yang lain kerana mereka memiliki iman
yang dilahirkan oleh hubungan secara langsung dengan Rasulullah s.a.w. Iman yang
lahir daripada penyampaian secara langsung oleh baginda s.a.w lebih berkesan dan
utama daripada iman yang lahir daripada cara-cara lain. Para sahabat tidak
melalui fana dan jazbah, tidak ada bersatu dengan Tuhan dan baqa bersama-Nya.
Mereka tidak menerima tajalli atau penzahiran Tuhan. Kelebihan mereka terletak
pada takwa bukan pada kasyaf, tajalli, zauk dan mabuk. Kelebihan mereka adalah
kerana mereka mempraktikkan Sunah Rasulullah s.a.w, berperang bersama-sama
baginda s.a.w dan menanggung berbagai-bagai kesusahan demi agama Allah s.w.t.
Mereka mendapat Kebenaran Hakiki dalam kesedaran, melalui bimbingan wahyu yang
disampaikan oleh Rasulullah s.a.w.
Tarekat sufi hendaklah dijadikan jalan untuk
mencapai tahap yang diperolehi oleh para sahabat Rasulullah s.a.w, bukan untuk
menyingkap misteri alam dan kehidupan atau untuk memperolehi tajalli. Matlamat
sufi mestilah mencari kefahaman yang jelas dan keyakinan yang teguh kepada
risalat yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w. Kebenaran yang dibawa oleh Rasul
Allah adalah jelas dan muktamad, tidak boleh dicabar oleh ahli falsafah atau pun
ahli sufi. Fikiran, ilham dan kasyaf bukanlah alat untuk mengadakan kebenaran
yang kain daripada kebenaran yang telah dinyatakan oleh al-Quran dan
as-Sunah.
Risalat yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w
memperakui kewujudan benda-benda alam yang memiliki sifat-sifat dan keupayaan,
boleh bergerak dan bertindak. Tuhan menciptakan makhluk dan dalam penciptaan
makhluk itu Tuhan telah meletakkan keupayaan melakukan perbuatan. Perbuatan
makhluk adalah ciptaan Tuhan bukan perbuatan Tuhan. Makhluk menggunakan bakat
dan keupayaan yang Tuhan bekalkan kepada mereka bukan makhluk menggunakan
perbuatan Tuhan untuk melakukan perbuatan. Perbuatan Tuhan tidak bersamaan
dengan perbuatan makhluk. Tuhan menciptakan makhluk dan sifat-sifat mereka
tetapi Tuhan bukanlah alat kepada sifat-sifat tersebut. Tuhan yang menciptakan
perbuatan tetapi bukanlah Tuhan yang bergerak dalam pancaindera makhluk untuk
melahirkan perbuatan.
Tauhid af’al, tauhid asma’, tauhid sifat dan
tauhid zat bukanlah ajaran yang terdapat dalam risalat yang dibawa oleh
Rasulullah s.a.w tetapi ia adalah pengalaman kerohanian yang berlaku dalam
kewalian sufi. Pengalaman yang demikian hanya untuk sufi yang mengalaminya
sementara orang ramai wajib berpegang kepada risalat Rasulullah s.a.w. Orang
ramai yang sengaja berpegang kepada fahaman sufi yang dalam mabuk, yang
menyalahi syariat, hukumnya adalah kufur. Orang sengaja menyengutukan
perbuatannya dan dirinya dengan perbuatan Tuhan dan Zat Tuhan sama keadaannya
dengan orang Nasrani yang menyengutukan al-Masih dengan Tuhan. Al-Quran mengecam
perbuatan kaum Nasrani itu dan perbuatan demikian dikira sebagai perbuatan kaum
musyrikin.
Risalat Rasulullah s.a.w memperakui kewujudan
fitrah manusia. Dalam fitrah itu ada nilai-nilai baik dan buruk, cantik dan
hodoh, sempurna dan cacat dan lain-lain. Tuhan kurniakan kepada seseorang
manusia itu kediriannya sendiri untuk wujud sebagai satu individu, tidak perlu
berebut pada satu kewujudan seperti Adam atau Muhammad. Tuhan ciptakan untuk
manusia keupayaan memilih, fikiran, tindakan dan perasaan. Tuhan adalah Pencipta
bukan yang dikuasai oleh ciptaan-Nya. Kepercayaan manusia bukan kepercayaan
Tuhan. Perasaan manusia bukan perasaan Tuhan. Tindakan manusia bukan tindakan
Tuhan. Tuhan tidak dikongkong oleh kepercayaan, perasaan dan tindakan manusia.
Manusia yang merasai bahagia dan manusia juga yang merasai kecelakaan. Tidak ada
jalan buat manusia untuk mempersekutukan apa yang ada dengannya dengan
Tuhan.
Risalat Rasulullah s.a.w memperakui ada
kepercayaan yang benar dan ada kepercayaan yang salah. Risalat membezakan yang
baik dengan yang jahat, yang benar dengan yang batal. Risalat dengan jelas dan
tegas mengatakan bahawa manusia bertanggungjawab ke atas perbuatannya,
kepercayaanya dan sikapnya. Tuhan akan mengadili manusia dan akan memberi
balasan kepada yang baik dan menghukum yang jahat. Risalat menolak fahaman
sebahagian manusia yang meletakkan kesalahan kepada Tuhan.
Rasulullah s.a.w mengajarkan bahawa manusia
adalah hamba Tuhan. Tuhan ciptakan manusia supaya mereka berbakti kepada-Nya.
Kehambaan atau ubudiah merupakan kemuncak perjalanan suluk orang sufi. Kehambaan
yang sempurna adalah yang berbakti kepada Allah s.w.t dengan sepenuh jiwa raga,
beriman kepada firman-Nya dengan disertai oleh kepatuhan dan ketaatan, menerima
peraturan syarak, berdakwah ke jalan-Nya dan menegakkan kerajaan-Nya di bumi.
Setiap Muslim, termasuklah wali Allah, mesti menjadikan Rasulullah s.a.w dan
para sahabat baginda s.a.w sebagai contoh tauladan. Semakin hampir dengan Sunah
baginda s.a.w semakin benar dan baiklah seseorang Muslim itu. Tidak ada wali
yang bebas daripada Sunah Rasulullah s.a.w atau yang boleh menyamai baginda
s.a.w. Apa juga kelebihan dan kemuliaan yang diperolehi oleh seseorang wali
adalah kerana syafaat baginda s.a.w dan kerana mengikuti Sunah baginda
s.a.w.
Jalan sufi pada satu seginya menyamai jalan
kenabian. Sufi melakukan amalan sembahyang, puasa, membaca al-Quran, berdoa dan
berzikir. Amalan yang demikian diambil dari al-Quran dan as-Sunah. Ia kemudian
disusun bagi memudahkan pengikut satu-satu tarekat itu mengamalkannya bagi
mendapatkan kesan yang maksima daripada amalan tersebut. Selain daripada amalan
yang bersesuaian dengan ajaran al-Quran dan as-Sunah, terdapat juga bahagian
yang benar-benar baharu, tidak kedapatan pada jalan kenabian. Bahagian tersebut
adalah yang mengandungi fana, baqa, bersatu dengan Tuhan dan latihan kerohanian
yang melahirkan pengalaman tersebut. Bahagian utama jalan kesufian adalah zikir
dan tafakur. Bahagian yang paling menonjol adalah pengalaman fana dan baqa.
Bahagian yang ada urusan dakwah, jihad dan berbakti kepada orang ramai diberi
perhatian yang sedikit sahaja.
Perbezaan yang paling ketara di antara jalan
kesufian dengan jalan kenabian adalah pada jalan kesufian terdapat dua keadaan
yang terpisah. Pada peringkat pertama sufi membenamkan diri mereka ke dalam
Tuhan, mengalami fana dan bersatu. Kemudian sufi mengalami perpisahan dan baqa.
Seterusnya sufi kembali kepada kesedaran normal dan kepada dunia untuk
berkhidmat kepada orang ramai. Peringkat naik kepada Tuhan dan turun kepada
dunia merupakan dua peringkat yang berbeza dalam perjalanan sufi. Pada jalan
kenabian pula tidak ada fana dan baqa, tidak ada naik dan turun. Hubungan dengan
Tuhan dan hubungan dengan sesama manusia bukanlah dua peringkat yang terpisah
pada jalan kenabian. Kedua-dua peringkat tersebut tidak datang secara
berasingan. Wali pada jalan kenabian tidak hilang perhatian kepada makhluk
ketika sangat hampir dengan Tuhan dan tidak membelakangi Tuhan ketika melayani
makhluk. Pada jalan kenabian berkhidmat kepada sesama makhluk merupakan ketaatan
kepada Allah s.w.t, didorong oleh rasa kasih dan ingat kepada-Nya. Pada jalan
kenabian makhluk tidak menghijab Tuhan dan kehadiran Tuhan dalam ingatan tidak
melenyapkan makhluk.
Seseorang yang mahu memasuki aliran tarekat
perlulah mengetahui persamaan dan perbezaan di antara jalan kenabian dan jalan
kesufian. Pengetahuan tersebut boleh membantunya untuk memilih amalan yang
bersumberkan al-Quran dan as-Sunah dan menolak ajaran yang bercanggah dengan
ajaran Rasulullah s.a.w. Memelihara Sunah Rasulullah s.a.w boleh mengelakkan
ahli suluk daripada terperangkap di dalam pusaran wahdatul wujud. Wahdatul wujud
bukanlah syarat bagi menyempurnakan perjalanan kesufian seperti memperolehi fana
dan baqa. wahdatul syuhud (menyaksikan satu wujud) sudah memadai untuk melalui
peringkat tersebut. wahdatul syuhud yang dialami dengan disertai oleh keyakinan
kepada ajaran Rasulullah s.a.w akan membawa seseorang melepasi penyaksian,
suara, gambaran, cahaya, warna dan rupa-bentuk misal yang ditemui dalam
perjalanan. Keyakinan kepada ajaran Rasulullah s.a.w bahawa Allah s.w.t tidak
menyamai sesuatu menjadi tenaga yang kuat menarik ahli suluk keluar daripada
medan wahdatul wujud.
Tidak semua sufi terlibat dengan mabuk dan
hilang kesedaran. Ada sufi yang melalui jalan yang mengeluarkan pengalaman yang
bersesuaian dengan al-Quran dan as-Sunah, tidak ada padanya mabuk, hilang
kesedaran dan bercakap menyalahi syariat. Di antara sufi yang termasuk di dalam
golongan ini adalah Ibrahim Adham, Abdul Kadir Jailani dan Junaid al-Baghdadi.
Ada juga golongan sufi yang memasuki pengalaman mabuk, fana, hilang kesedaran
dan mengeluarkan ucapan latah, tetapi apabila mereka kembali sedar mereka
mengakui kesilapan pada kelakuan mereka. Bila tidak dikuasai oleh jazbah mereka
berpegang teguh kepada Sunah Rasulullah s.a.w. Di antara sufi yang termasuk ke
dalam golongan ini adalah Abu Yazid, an-Nuri dan Syibli. Sufi golongan ke tiga
pula berpegang kepada fahaman yang terang-terang bercanggah dengan prinsip
Islam. Di antara mereka adalah Abu Mansur al-Hallaj dan Ibnu Arabi. Sufi
kumpulan pertama dipelihara sehingga air syariat yang mereka bawa tidak berubah
warna, malah pada setiap peningkatan kerohanian air tersebut menjadi semakin
jernih. Apabila mereka meninggalkan kewalian cara sufi dan masuk kepada kewalian
cara kenabian, air syariat mereka sudah menjadi sangat jernih dan murni. Sufi
kumpulan ke dua pula air syariat mereka berubah warna pada satu peringkat,
seumpama tuak menjadi masam dan mereka mengalami mabuk, tetapi dengan rahmat
Allah s.w.t mereka dibawa melepasi peringkat mabuk itu dan kembali kepada
kesedaran semula. Sufi kumpulan ke tiga hidup terus menerus di dalam mabuk.
Walaupun air syariat mereka sudah berubah warna namun, zat air yang asli masih
ada dengan mereka. Oleh itu mereka tetap mengerjakan sembahyang dan
beristighfar.
Orang jahil yang cuba-cuba menjadi sufi ikutan
mudah keliru dengan suasana sufi kumpulan ke tiga. Al-Hallaj yang selalu
mengucapkan: “Ana al-Haq” kuat mengerjakan sembahyang dan beristighfar. Apa
perlunya sembahyang dan istighfar kepada orang yang mengaku menjadi Tuhan?
Bermacam-macam tafsiran diberikan mengenainya. Orang jahat menjadikannya hujah
untuk menyebarkan kekufuran. Ada yang mengatakan bahawa ahli makrifat
mengerjakan syariat bukan untuk dirinya sendiri tetapi hanyalah untuk memberi
pengajaran kepada orang lain yang belum bermakrifat.
Ulama syariat (zahir dan batin) mengerti apa
yang menguasai hati al-Hallaj, Ibnu Arabi dan sufi lain yang seperti mereka.
Mereka adalah umpama pemuda yang sedang dilamun cinta. Darah muda yang diresapi
oleh arak cinta membuat mereka mabuk dan hilang pertimbangan. Yang kelihatan
kepada mereka hanyalah yang dicintai, yang lain tidak kelihatan lagi. Tetapi
setiap kali mendatangi Kekasih, mereka diperingatkan oleh Kekasih mereka :
“Cintailah apa yang Aku cinta demi cintamu kepada-Ku!” Si pencinta
memperhambakan diri kepada Kekasihnya dan berkhidmat kepada yang dikasihi oleh
Kekasihnya. Si pencinta sering memohon kemaafan kepada Kekasihnya kerana dia
melihat kekurangan pada apa yang dipersembahkan untuk Kekasihnya. Sufi-asyikin
bermunajat: “Wahai Kekasih. Aku larut dalam CintaMu. Air CintaMu memenuhi setiap
zarah wujudku. Zarah-zarah yang hidup dengan air CintaMu hanya mendapat kepuasan
dalam salat demi mengingatiMu namun, apabila hendak dipersembahkan kepadaMu
tidak ada satu pun layak dipersembahkan, sekalipun mengalir darah dari mataku
dalam mengerjakannya. Maaf, wahai Kekasih. Maaf sebanyak keampunanMu mendinding
kemurkaanMu”. Sufi golongan ini perlu disimpati. Seberat-berat ujian bala
bencana berat lagi kerinduan kepada Tuhan yang menguasai hati para pencinta-Nya.
Sebagai rahmat dari-Nya sebahagian beban tersebut terangkat melalui
salat.
Sebahagian sufi meletakkan segala perkara kepada takdir semata-mata. Tuhan yang memiliki kekuasaan Mutlak. Dia menguasai dan mengadakan peraturan untuk semua makhluk-Nya. Tuhan telah mengadakan ketentuan awal yang mengikat segala sesuatu. Oleh yang demikian sufi tersebut enggan memanggil sesuatu itu baik atau buruk seperti yang dinyatakan oleh syariat. Mereka tenggelam di dalam Qadar Tuhan sehingga tidak ada ruang untuk amr-Nya (peraturan-Nya). Mereka asyik menyaksikan Rububiah sehingga tidak berusaha melakukan tanggungjawab terhadap Uluhiyah-Nya.
Kebanyakan mereka tidak
melihat ruang untuk berdoa, berdakwah dan berjihad. Mereka percaya segala
perkara perlu diserahkan bulat-bulat kepada Tuhan dan mereka perlu menerima apa
sahaja yang sampai kepada mereka. Mereka tidak perlu mencari kebaikan dan
menghindarkan keburukan. Mereka enggan memperbaiki kerosakan dan menentang
kejahatan dan kezaliman.
Syeikh Abdul Qadir Jailani merupakan salah
seorang sufi yang tidak jatuh ke dalam fahaman yang disebutkan di atas. Syeikh
Abdul Qadir memperakui bahawa manusia boleh masuk ke dalam salah satu daripada
dua golongan iaitu golongan yang berada di dalam kedamaian, keamanan dan
kebahagiaan dalam melakukan ketaatan kepada Tuhan dan golongan ke dua adalah
yang berada dalam keadaan tidak selamat, keraguan, keresahan dan kekacauan dalam
keengkaran mereka kepada Tuhan dan peraturan-Nya. Kedua-dua nilai iaitu ketaatan
dan keengkaran ada dalam diri manusia, dalam takdir yang Tuhan pertaruhkan pada
manusia. Tuhan meletakkan di dalam takdir manusia itu sesuatu yang unik, iaitu
keupayaan atau bakat untuk membuat pilihan. Memilih untuk berbuat taat atau
berbuat maksiat merupakan bakat asasi manusia yang dkurniakan oleh Tuhan. Ia
merupakan takdir yang Tuhan tentukan sejak azali dan ia juga termasuk dalam
perkara Qadak dan Qadar. Bakat memilih itulah yang melahirkan usaha, perasaan,
fikiran, pertimbangan dan tindakan. Semua itu adalah sifat atau bakat fitrah
manusia. Kebolehan manusia membuat pilihan tidak sedikit pun mencabar kehendak
Tuhan kerana memang kehendak Tuhan menjadikan manusia berkeupayaan membuat
pilihan, tetapi Tuhan yang memegang kemutlakan. Dia berkuasa menggunakan Kuasa
Mutlak-Nya menurut kehendak-Nya tanpa terikat dengan bakat manusia.
Jika manusia memilih jalan yang menjadikan
kesucian, kebaikan dan keikhlasan lebih menguasai maka sifat-sifat mementingkan
diri akan bertukar menjadi suasana kerohanian dan bahagian diri yang engkar akan
dikalahkan oleh bahagian diri yang baik. Jika manusia memilih untuk mengikut
hawa nafsunya yang rendah dan kesenangan ego dirinya, sifat-sifat engkar akan
menguasai bahagian diri yang satu lagi untuk menjadikannya engkar dan jahat.
Orang yang berjaya mengubah sifat mementingkan diri dan hawa nafsu yang rendah
kepada cita-cita kerohanian, baginya tidak ada hisab. Dia akan memasuki syurga
tanpa melalui huru-hara hari kiamat. Orang yang menyedari kesalahannya dan
bertaubat akan mengubah haluannya akan mendapati suasana engkar akan bertukar
menjadi taat dan beribadat. Semoga mereka mendapat keampunan Allah s.w.t dan
diselamatkan ketika menghadapi maut dan hisab.
Haruslah difahami bahawa Qadak dan Qadar adalah
urusan Tuhan yang berkedudukan sama seperti urusan-urusan Tuhan yang lain, yang
manusia tidak diberi ilmu mengenainya melainkan sangat sedikit. Qadak dan Qadar
Tuhan, Kalam Tuhan, rahmat Tuhan, sifat Tuhan, nama Tuhan, murka Tuhan dan apa
sahaja yang mengenai Tuhan adalah ketuhanan yang sedikit sangat ilmu manusia
mengenainya. Qadak dan Qadar bukanlah perkara yang mampu diolah oleh akal
manusia. Jika perkara tersebut diperbahaskan berlarutan ia akan membawa kepada
kekufuran dan bidaah. Tidak ada sesiapa yang boleh menjadikan takdir untuk
berbuat jahat. Iblis telah meletakkan kesalahan kepada takdir lalu dia menjadi
durhaka, kafir dan dilaknati oleh Tuhan, dibuang jauh daripada keampunan-Nya dan
ditutup jalan untuk kembali kepada-Nya. Adam a.s mengakui kesalahan dirinya,
tidak menyalahkan takdir, dan memohon keampunan dari Tuhan. Tuhan mengampunkan
Adam as. Dan menyelamatkannya. Percaya kepada takdir secara yang ditunjukkan
oleh Adam a.s adalah benar beriman kepada Qadak dan Qadar. Percaya kepada takdir
seperti yang telah ditunjukkan oleh iblis bukanlah beriman kepada Qadak dan
Qadar yang disuruh oleh Tuhan. Kaum Muslimin berkewajipan menjaga batas akal
agar tidak berpanjangan mencari kunci teka-teki Qadak dan Qadar, sepertimana
mereka tidak boleh menghujah kenyataan : “ Allah tidak serupa dengan sesuatu”.
Memang benar Tuhan telah mengadakan ketentuan sejak azali, tetapi ia bukan
seperti yang kita fikirkan, sangkakan, khayalkan dan angankan. Apa sahaja yang
pada sisi Tuhan tetap tidak serupa dengan apa yang terlintas pada fikiran,
khayalan, angan-angan dan perasaan manusia. Sebab itulah iman yang paling tinggi
adalah iman siddiqin, iman tanpa hujah tanpa takwil.
|
Ulasan
Catat Ulasan