Sekalung Fatihah buat Maryam Jameelah-Mujahidah Islam


http://images.alwatanvoice.com/news/large/9998350138.jpg

Maryam Jameelah,Sarjana Islam berketurunan Yahudi meninggal dunia semalam
Srinagar: Sarjana Islam terkemuka dan penulis,Maryam Jameelah meninggal dunia di Lahore,menurut laporan pada hari Khamis (4 November 2012)

Beliau meninggal dunia pada usia 78 selepas sakit berpanjangan pada malam Rabu.
Jameelah dilahirkan di Margaret Marcus sebagai keluarga Yahudi di New York pada 23 Mei, 1934.
Dia membesar dalam persekitaran sekular, tetapi ketika berusia 19, sebagai seorang pelajar di Universiti New York, dia mempunyai minat mendalam dalam agama.
Pencariannya membawanya ke satu pameran kepercayaan,rohani dan agama-agama dunia; dia mengenali Islam sekitar 1954. Dia kemudian sangat tertarik dengan ‘The Meaning of the Glorious Qur’an’ hasil kerja Marmaduke Pickthall dan dari kerja-kerja Muhammad Asad, seorang penganut baru–>dari Judaisme ke Islam.Jameelah menyebut ‘The Road ke Mekah’ dan ‘Islam at Crossroads’ merupakan pengaruh-pengaruh yang paling kuat dalam membuat keputusan untuk menjadi seorang Islam. Dia menganut agama Islam selepas menemui Abul Ala Maududi, seorang cendekiawan Islam Pakistan dan pengasas Jama’at-e-Islami.
 
Melalui bacaan-bacaannya dalam Islam dia membina pengetahuan dalam agama dan menjadi seorang jurucakap yang lantang bersuara tentang kebenaran, mempertahankan kepercayaan islam daripada kritikan Barat dan memperjuangkan Islam seperti rakyat Palestin. Pendapat-pendapatnya menimbulkan banyak ketegangan dalam kehidupan peribadinya, tetapi beliau tetap meneruskan perjuangan beliau.
 
Jameelah terkesan dengan pendapat-pendapat Maududi dan mula berutus dengannya. Surat mereka antara 1960 dan 1962, kemudian diterbitkan dalam satu jilid berjudul ‘Surat-menyurat antara Maulana Maududi and Maryam Jameelah’,dimana ia membincangkan pelbagai isu dari wacana antara Islam dan barat,sehinggalah kepada soal keperibadian rohani Jameelah.

Jameelah mengembara ke Pakistan pada 1962 atas nasihat Maududi dan menyertai isi rumahnya di Lahore dan kemudiannya berkahwin dengan Muhammad Yusuf Khan, sebagai isteri kedua.
 
sepanjang hidupnya,Jameelah telah menulis lebih 70 buah buku.
*Hidayah Allah tu luas,tidak kira siapa,kaum,keturunan,bangsa sekalipun..sama-samalah kita berdoa agar kita-kita dan mereka-mereka diberikan hidayah olehNya :)
sumber: http://kashmirreader.com/
“ISLAM menjawab dan menjelaskan segala-galanya. Dalam Islam saya temui kebenaran, kebaikan dan kecantikan yang bukan sahaja membawa dan memandu seseorang itu tentang kehidupan di dunia malah kehidupan selepas kematian.
“Malah jika ada yang bertanyakan bagaimana saya mengetahuinya? Saya hanya mampu menjawab, pengalaman peribadi cukup menyakinkan saya.
Pegangan teguh saya kepada akidah Islam datang secara tenang tetapi penuh keyakinan.
“Pengislaman saya adalah begitu formaliti, langsung tidak melibatkan perubahan radikal dalaman.” Begitulah jawapan Maryam Jameelah atau sebelum ini Margaret (Peggy) Marcus, seorang Yahudi Amerika yang memeluk Islam pada 1961 tentang impak agama Islam terhadap kehidupannya.
 
Menurut Maryam lagi, minatnya terhadap Islam bermula seawal usianya 10 tahun sewaktu mengikuti reformasi Yahudi Sunday School.
 
Pada waktu itu, beliau tertarik dengan sejarah hubungan di antara bangsa Yahudi dengan bangsa Arab. Menerusi buku teks Yahudi, dia difahamkan bahawa Nabi Ibrahim ialah ayahanda kepada semua bangsa Arab dan juga bangsa Yahudi.
Beliau terbaca beberapa abad kemudian semasa Zaman Pertengahan Eropah,
penindasan Kristian menyebabkan orang Yahudi teruk terseksa dan kehadiran mereka diterima umat Islam di Sepanyol.
 
Kebaikan hati yang ditunjukkan ini bakal merangsang budaya Ibrani (Hebrew) terus cemerlang tanpa langsung mengesyaki sifat semulajadi Zionis.
“Saya terlalu naif dan percaya bahawa bangsa Yahudi akan kembali ke Palestin untuk memperteguhkan hubungan persaudaraan dengan saudara sesama Arab.
 
“Tarikan kuat dengan pembelajaran sejarah bangsa Yahudi membuatkan saya tidak gembira di Sunday School,” katanya.
 
“Kakak saya sangat benci ke Sunday School sehingga setiap pagi ibu terpaksa bangunkannya dari katil dan dia tidak akan berganjak selepas dibebel dengan kata-kata pedas dan air mata. Akhirnya ibu, terima hakikat penolakan kakak.
 
Sementara itu, pada sambutan perayaan keagamaan Yahudi, kami (kakak dan saya) bukannya ke Synagogue atau melaksanakan puasa pada Tum Kipper tetapi kami dibawa keluar dari sekolah untuk pergi berkelah dan berpesta di restoran terbaik.
 
Apabila kami berjaya membuktikan kepada ibu bapa betapa teruknya keadaan kami di Sunday School, mereka menyertai pula sebuah organisasi agnostik dan kemanusiaan yang dikenali Ethical Cultural Movement,” cerita Maryam yang menghadiri kelas baru itu sehingga tamat pengajian iaitu pada usia 15 tahun.
 
Katanya lagi, apabila semakin dewasa dan matang, beliau tidak boleh menerima dan memperoleh kepuasan menerusi fahaman ateis.
 
Lalu Maryam mula mencari pembaharuan kepada identiti diri. Dalam tempoh itu, beliau pernah menyertai kumpulan bahai di New York yang dikenali The caravan of East and West diketuai lelaki Parsi bernama Mirza Ahmed Sohrab.
 
Beliau tertarik dengan Bahai kerana ia berasaskan Islam dan ceramahnya tentang Tuhan Yang Satu. Pun begitu, apabila beliau mengetahui kegagalannya untuk mengaplikasikan idea tersebut, Maryam meninggalkannya setelah setahun penyertaan.
Pada usia 18 tahun, Maryam menyertai pergerakan pemuda Zionis yang dikenali sebagai Mizrachi Hatzair tetapi apabila mengetahui kebenaran di sebalik Zionis, sekali lagi dia dikecewakan.
 
Semasa usianya mencecah 20 tahun, Maryam belajar di Universiti New York dan salah satu subjek elektif yang diambilnya ialah Judaism in Islam.
 
Malangnya profesor yang juga Ketua Jabatan Pengajian Hebrew, Rabbi Abraham Issac Katsh memesongkan para pelajarnya dengan mengatakan Islam berasal daripada agama Yahudi.
 
Tambah memburukkan, profesornya menyalahgunakan al-Quran demi membuktikan kepada pelajarnya bahawa agama Yahudi adalah agama teragung. Apabila semua tembelang yang dibawa oleh agama Yahudi terbongkar, Maryam tidak sanggup lagi mengakui dan menerima agama Yahudi.
 
Semenjak itu, beliau mula membuat perbandingan agama Yahudi dengan agama Islam.
Dalam kajiannya terhadap Old Testament dan kitab Taurat serta perbandingan dengan al-Quran dan hadis. Apa yang Maryam temui, agama Yahudi telah rosak sedikit dan akhirnya beliau mengucap syahadah.
 
Sebenarnya, keinginan bergelar Muslim wujud sejak tahun 1954 namun keluarganya dapat menghalang menerusi perbincangan terbuka.
 
Beliau ditakutkan dengan mengatakan bahawa Islam akan menyukarkan kehidupannya kerana ia tidak seperti agama Yahudi dan Kristian.
 
“Saya diberitahu bahawa Islam akan merenggangkan hubungan kami sekeluarga dan menyisihkan saya daripada masyarakat.
 
Pada masa itu, keimanan saya tidak begitu teguh untuk menghadapi tekanan sehebat itu. Situasi ini menyebabkan saya jatuh sakit.
 
“Dua tahun (1957-1959) saya berehat di rumah dan mendapat rawatan tetapi keadaan saya semakin teruk.
 
“Melihat keadaan kemurungan itu, ibu bapa menghantar saya ke hospital awam. Saya bersumpah sekiranya saya sembuh dan dibenarkan keluar, saya akan memeluk Islam.
“Apabila saya dibenarkan pulang, saya menyiasat mana-mana peluang untuk bertemu dengan orang Islam di Bandar Raya New York. Saya banyak menghabiskan masa di Perpustakaan Awam New York membaca bahan-bahan berkaitan Islam,” jelasnya yang banyak menghasilkan buku-buku berkaitan agama Islam selepas memeluk Islam.
Alhamdulillah, beliau berpeluang bertemu dengan beberapa lelaki dan perempuan Islam pada ketika itu.
 
Malah Maryam mula menulis rencana kepada majalah beraliran Islam dan berutus dengan ketua-ketua Islam seluruh dunia.
 
“Saya pernah berutus dengan Allahyarham Sheikh Abrahimi, ketua ulama di Algeria, Dr. Muhammad El-Bahay di Al-Azhar, Dr. Mahmud F. Hoballah dan Pengarah Pusat Islam di Washington D.C., Dr. Hameedullah di Paris, Dr. Said Ramadan, Pengarah Pusat Islam Geneva dan Maulana Sayyid Abul Ala Maudoodi,” katanya lagi.
 
Menurut Maryam, sangkaan pertamanya bila membaca al-Quran, Islam adalah satu-satunya agama kebenaran, benar-benar jujur, ikhlas, tidak membenarkan kompromi murahan atau hipokrasi.
 
Maulana Maudoodi pernah menulis kepada Maryam dalam suratnya yang pertama pada Januari 1961 berbunyi: “Semasa saya menilai esei anda, saya dapat rasakan seperti saya membaca idea saya sendiri.
 
“Saya berharap perasaan anda tidak akan berubah sekiranya anda berpeluang mempelajari bahasa Urdu dan pelajari buku-buku saya.
 
“Walaupun kita tidak pernah berkenalan, namun kesepakatan pemikiran dan simpati yang wujud adalah hasil daripada sumber yang sama iaitu Islam,” katanya.
 
Menjawab soalan tentang sikap dan reaksi ahli keluarga dan teman-teman selepas bergelar Muslim, kata Maryam, keluarga, saudara mara dan kawan-kawan menanggap beliau seorang yang fanatik kerana percakapan dan pemikirannya adalah tentang agama Allah sahaja.
 
Bagi mereka soal agama adalah sesuatu yang peribadi. Namun selepas membaca al-Quran, saya mengetahui bahawa Islam bukanlah sekadar hobi tetapi ia adalah soal kehidupan.
 
* Sumber: The Islamic Bulletin, San Francisco, California, Amerika Syarikat.
http://dakwah.info/biografi/kebenaran-islam-pikat-maryam-jameelah/
Maryam Jameelah (May 23, 1934 – October 31, 2012) was an author of over thirty books on Islamic culture and history and a prominent female voice for conservative and fundamentalist Islam, known for her disparaging writings on the west. Born, Margret Marcus, in New York to a non-observant Jewish family, she explored Judaism and other faiths during her teens before converting to Islam in 1961 and emigrating to Pakistan. She was married to and has five children with Muhammad Yusuf Khan, a leader in the Jamaat-e-Islami political party, and resided in the city of Lahore.[1][2]
 
Jameelah was born Margret Marcus in New Rochelle, New York, to parents of German Jewish descent, and spent her early years in Westchester. As a child, Marcus was psychologically and socially ill at ease with her surroundings, and her mother described her as bright, exceptionally bright, but also “very nervous, sensitive, high-strung, and demanding”. Even while in school she was attracted to Asian and particularly Arab culture and history, and counter to the support for Israel among people around her, she generally sympathised with the plight of Arabs and Palestinians.[3] Another source describes her interests as moving from Holocaust photographs, to “Palestinian suffering, then a Zionist youth group and, ultimately, fundamentalist Islam.”[4]
 
She entered the University of Rochester after high-school, but had to withdraw before classes began because of psychiatric problems. In Spring, 1953, she entered New York University. There she explored Reform Judaism, Orthodox Judaism, Ethical Culture and the Bahá’í Faith, but found them unsatisfactory, especially in their support for Zionism. In the summer of 1953, she suffered another nervous breakdown and fell into despair and exhaustion. It was during this period that she returned to her study of Islam and read the Quran. She was also inspired by Muhammad Asad‘s The Road to Mecca, which recounted his journey and eventual conversion from Judaism to Islam. At NYU she took a course on Judaism’s influence on Islam which was taught by Rabbi and scholar Abraham Katsch, which ironically strengthened her attraction to Islam.
 
However Marcus’s health grew worse and she dropped out of the university in 1956 before graduation; from 1957-59 she was hospitalized for schizophrenia.[5][2]
Returning home to White Plains in 1959, Marcus involved herself with various Islamic organizations, and began corresponding with Muslim leaders outside America, particularly Maulana Abul Ala Maududi, a leader of Jamaat-e-Islami (Islamic Society) in Pakistan. Finally, on May 24, 1961, she converted to Islam and adopted the name Maryam Jameelah. After accepting Mawlana Maududi’s invitation she emigrated to Pakistan in 1962, where she initially resided with him and his family. In 1963, she married Muhammad Yusuf Khan, a member of the Jamaat-e-Islami, becoming his second wife. She had five children: two boys and three girls (the first of whom died in infancy). Jameelah regards these years (1962-64) to be the formative period of her life during which she matured and began her life’s work as a Muslim defender of conservative Islam.[6][2]
 
Jameelah started writing her first novel, Ahmad Khalil: The Story of a Palestinian Refugee and His Family at the age of twelve; she illustrated her book with pencil sketches and color drawings. She also studied drawing in Fall 1952 at Art Students League of New York, and exhibited her work at Bahai Center’s Caravan of East and West art gallery. On her emigration to Pakistan she was told that art was un-Islamic by Maududi, and abandoned it in favor of writing.[2][7] Her writings are supplemented by a number of audio and video tapes.[8]
 
Jameelah was a prolific author, offering a conservative defense of traditional Islamic values and culture. She was deeply critical of secularism, materialism and modernization, both in Western society, as well as in Islam. She regards traditions such as veiling, polygamy, and gender segregation (purdah) to be ordained by the Quran and by the words of Prophet Muhammad, and considers movements to change these customs to be a betrayal of Islamic teachings.[9] Jameelah’s books and articles have been translated into several languages including Urdu, Persian, Turkish, Bengali and Bahasa Indonesia.[10] Her correspondence, manuscripts, bibliographies, chronologies, speeches, questionnaires, published articles, photographs, videocassettes, and artwork are included in the Humanities and Social Sciences Library collection of the New York Public Library.[2]
 
Articles and Books Of Maryam Jameelah
1. ISLAM VERSUS THE WEST
2. ISLAM AND MODERNISM
3. ISLAM IN THEORY AND PRACTICE
4. ISLAM VERSUS AHL AL KITAB PAST AND PRESENT
5. AHMAD KHALIL
6. ISLAM AND ORIENTALISM
7. WESTERN CIVILIZATION CONDEMNED BY ITSELF
8. CORRESPONDENCE BETWEEN MAULANA MAUDOODI AND MARYUM JAMEELAH
9. ISLAM AND WESTERN SOCIETY
10. A MANIFESTO OF THE ISLAMIC MOVEMENT
11. IS WESTERN CIVILIZATION UNIVERSAL
12 WHO IS MAUDOODI ?
13 WHY I EMBRACED ISLAM
14 ISLAM AND THE MUSLIM WOMAN TODAY
15 ISLAM AND SOCIAL HABITS
16 ISLAMIC CULTURE IN THEORY AND PRACTICE
17 THREE GREAT ISLAMIC MOVEMENTS IN THE ARAB WORLD OF THE RECENT PAST
18 SHAIKH HASAN AL BANNA AND IKHWAN AL MUSLIMUN
19 A GREAT ISLAMIC MOVEMENT IN TURKEY
20 TWO MUJAHIDIN OF THE RECENT PAST AND THEIR STRUGGLE FOR FREEDOM AGAINST FOREIGN RULE
21 THE GENERATION GAP ITS CAUSES AND CONSEQUENCES
22 WESTERNIZATION VERSUS MUSLIMS
23 WESTERNIZATION AND HUMAN WELFARE
24 MODERN TECHNOLOGY AND THE DEHUMANIZATION OF MAN
25 ISLAM AND MODERN MAN
[11] [11]
Jameelah’s life is the subject of a book by the biographer Deborah Baker.[12]
Rujukan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Maryam_Jameelah
رام الله – دنيا الوطن
بجلباب أسود سابغ لازم صاحبته في رحلة البحث عن النور، وبعقل متسع للقراءة بين الديانات المختلفة، وبقلب يعرف بإيمانه العميق، سطرت الداعية والكاتبة الأمريكية “مريم الجميلة” خاتمة لحياتها الأربعاء عن عمر يناهز 78 عاماً في مدينة لاهور الباكستانية.. رحلت مريم عن الدنيا وهي راسخة في إيمانها بالدين الإسلامي، بعد أن اعتنقته عام 1961، وعاشت في أجوائه الروحانية طوال الخمسين سنة الماضية رغم أنها تنتمي لأبوين يهوديين المانيين عاشا في نيويورك حيث ولدت عام 1934.
مارجريت ماركوس سابقاً، امرأة يصعب التكهن أمامها بأي توقعات ترد في مخيلتك، ومنذ أن كانت طفلة كانت تألم لمعاناة الفلسطينيين أكثر من حزنها لمشاهدة صور “الهولوكوست”، والأكثر من ذلك كانت تتمنى في صغرها زيارة فلسطين لرؤية “أولاد عمها” من العرب، خصوصاً وأن حاخاما بالمدرسة اليهودية التي نشأت فيها أخبرها أن العرب واليهود هم “أولاد الخليل” إبراهيم.
وحين أصبحت صبية في عمر الزهور، لم تكن مريم بطبعها ميالة للانحناء للعواصف.. فعندما وجدت أبويها يحتفلان بقرار تقسيم فلسطين إلى دولتين فلسطينية ويهودية سنة 1947 وبانتصار اليهود في حرب 1948 مع العرب، رفضت الاستسلام لما يحدث حولها وأخذت تجادلهم بقوة، بل وتطالبهم باحترام أحزان العرب.
واللافت في نشأة مارجريت، أو مريم، هو أنها أول ما قرأت عن الإسلام كان ترجمة القرآن الكريم للبريطاني المسلم “محمد بيكتهول”، وأيضا اعتكافها على قراءة كتاب “مشكاة المصابيح” الذي يجمع الأحاديث المشهورة للتبريزي مترجماً للإنجليزية، أثناء دراستها في جامعة نيويورك للآداب عام 1953، وكان واضحاً أنها غير مقتنعة بعقيدتها التي نشأت عليها فحاولت اكتشاف الحقيقة مع حركات دينية عدة، كالحركة الإصلاحية اليهودية واليهودية الأرثودوكسية والبهائية لكنها لم تقتنع بهم جميعاً بسبب دعمهم للصهيونية.
حفلت حياتها في فترة الشباب بعثرات، حيث ساءت حالتها الصحية فتغيبت عن الجامعة ما أدلى لعدم تمكنها من إكمال دراستها، فساءت حالتها النفسية ودخلت مستشفى لتلقي العلاج.. وحين خرجت منها عام 1959 بدأ اهتمامها يزداد بالإسلام وتجلى ذلك في انخراطها في العديد من المنظمات الإسلامية وفي البدء في مراسلة شخصيات إسلامية ومنهم الإخواني الشهير سيد قطب ومؤسس الجماعة الإسلامية في شبه القارة الهندية أبو الأعلى المودودي وظلت تراسلهم لمدة سنوات.
الباحثة عن الحقيقة، كما يطلق عليها محبوها، كانت دائمة الاهتمام بكل ما يحدث في البلاد الإسلامية في خمسينيات القرن الماضي، وهو ما جعلها تنتقد القومية العربية وتدون أراء شخصية عن إسلام العديد من الدول، فقالت عن تركيا، إن “ما تبقى من الإيمان الإسلامي في تركيا إنما يرجع إلى الجهود والمثابرة لبديع الزمان النورسي”.
نقطة التحول الرئيسية في حياة مريم الجميلة، كان اعتنقاها الإسلام في 24 مايو 1961 حيث ذهبت إلى إمام مسجد “بروكلين” في “نيويورك” وهو “داود فيصل” وأسلمت على يديه، وسمت نفسها بـ “مريم الجميلة” بدينها الجديد، وبعد عام واحد تركت نيويورك إلى باكستان بالباخرة، بعد أن عرض المودودي عليها الإقامة مع أسرته لعامين.
وتزوجت أحد أتباع المودودي وكان متزوجاً وعنده خمسة من الأولاد لكنها تقبلت أن تعيش مع ضرتها في بيت واحد، وبدت سعيدة بحياتها، وقانعة، وأنجبت ولدين وبنتين ولها منهم اثنا عشر حفيداً.
رحلت مريم الجميلة بعد رحلة عامرة في كنف الإسلام على مدار نصف قرن. وخلال هذه الفترة، بجانب خواطرها ومراسلاتها، كتبت 25 مؤلفا عن الإسلام أشهرها “الإسلام في مواجهة الغرب” و”رحلتي من الكفر للإيمان” و”الإسلام في النظرية والتطبيق” و”الإسلام والتجدد” حيث ترجمت لعدة لغات بينها التركية والأردية والفارسية. والخيط المشترك بين كل هذه المؤلفات تمثل في تمجيدها لقيم الإسلام وانتقادها بعنف للعلمانية والحداثة في المجتمعات الغربية وأيضا في تصديها لحملات تشويه الإسلام.
http://www.alwatanvoice.com/arabic/news/2012/11/02/330429.html
الفاتحة

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MANUNGGALING KAWULA GUSTI: 140 AJARAN DAN PEMIKIRAN SYEIKH SITI JENAR

KHASIAT DALAM SURAH ALI IMRAN

Hizb ut-Tahrir's Manifesto for the Revolution of Al-Sham: Towards the Birth of a Second Rightly-Guided Khilafah