Ibnu Bathutah bercerita tentang Syiah
Ibnu Bathuthah adalah seorang
pengembara Muslim terkenal tidak hanya di dunia Islam tapi juga dikenali oleh
dunia barat. Dia lahir di Maghribi pada tahun 1304 M atau 703 H. Namanya sebaris
dengan pengembara terkenal lain seperti Marco Polo, Colombus, Laksamana Ceng Ho,
dan lainnya.
Dalam bukunya, Tuhfah an-Nuzhar fi
Gharaibil Amshar wa Ajaibil Asfar (Hadiah berharga dari Pengalaman Menyaksikan
Negeri-negeri Asing dan Menjalani Perjalanan-perjalanan Ajaib), atau yang
dikenali juga dengan Rihlah Ibnu Bathuthah, Ibnu Bathuthah banyak menceritakan
perjalanannya ke berbagai negera, tidak terkecuali Nusantara.
Dan di antaranya juga, pengelana
Maghrib yang bernama Muhammad bin Abdillah bin Muhammad bin Ibrahim Al-Lawati
At-Thanji ini menceritakan tentang keadaan orang-orang syi'ah pada masa itu. Ini
kisah yang kami kutip dalam rihlah-nya itu.
Ibnu Bathutha bercerita,
"...... Kemudian aku meneruskan
perjalanan menuju bandar Ma'arrah, sebuah bandar yang dinisbahkan padanya
seorang penyair yang bernama Abul Ala Al-Ma'arri. Selain itu, masih banyak lagi
nama-nama penyair yang dinisbatkan pada bandar ini.
Ma'arrah adalah sebuah bandar besar nan
indah. Pohon tin dan kacang tanah yang banyak tumbuh di sana. Dari sana,
hasilnya dipasarkan di Mesir dan Syam. Sejauh satu farsakh (1 farsakh kurang
lebih setara dengan 8 km) dari sana, terdapat makam Amirul Mukminin Umar bin
Abdul Aziz. Di makam tersebut tidak dijumpai zawiyah (bangunan rumah bagi kaum
sufi, khusus ditubuhkan untuk berzikir, solat, dan membaca al-Quran) dan tidak
pula ada pembantu yang merawat makam. Mengapa demikian? Kerana di sana terdapat
kumpulan orang Rafidhah yang membenci sepuluh sahabat Nabi. Mereka membenci
setiap orang yang bernama Umar, terutama Umar bin Abdul Aziz, kerana mereka
menghormati Khalifah Ali bin Abi Talib.
Aku berjalan menuju bandar Sarmin,
sebuah bandar indah yang penuh dengan kebun buah zaitun. Dari buah zaitun ini
dibuat sabun, dan kemudian dijual di Mesir dan Syam. Selain itu, dari bahan yang
sama dibuat sabun tangan yang harum, warnanya merah kekuningan. Di bandar Sarmin
juga ada membuat baju kapas yang indah.
Penduduk bandar ini adalah para pencela
yang membenci sepuluh sahabat Nabi (yang dijamin syurga). Anehnya, mereka tidak
mengucapkan kata "Asyarah" (bermaksud: sepuluh) di pasar ketika menawarkan
barang dagangannya. Jika hitungan angka mencapai bilangan "Asyarah", maka mereka
akan mengatakan tis'ah wa Waahid (Sembilan tambah satu).
Pada suatu ketika, penguasa Turki
datang ke tempat itu dan mendengar para pendagang mengucapkan tis'ah wa Waahid.
Penguasa Turki lantas memukul kepala sang pendagang dengan dabus (sejenis klip
pakaian). Lalu dia berkata, "Ganti kata Asyarah dengan dabus!"
Di sana terdapat masjid yang berkubah.
Mereka tidak menggenapkan jumlah kubah menjadi sepuluh kerana berpegang pada
keyakinan yang buruk itu. "(Tuhfah an-Nuzhar fi Gharaibil Amshar wa Ajaibil
Asfar, Rihlah Ibnu Bathuthah, Pustaka Al-Kautsar, Cet I, Mac 2012, hal
70-71).
Demikian kisah tentang kebencian
orang-orang Syiah Rafidhah terhadap para Sahabat Nabi sallallahu alaihi wa
sallam yang dikisahkan oleh Ibnu Bathuthah. Kerana kebencian mereka terhadap
para sahabat, terutama Abu Bakar dan Umar, mereka enggan untuk menyebut nama
kedua-duanya. Bahkan untuk menyebut angka "Asyarah" (sepuluh) pun mereka tidak
mahu. Padahal, di antara sepuluh sahabat yang dijamin masuk syurga itu terdapat
nama Ali bin Abi Talib radhiyallahu anhu yang mereka dewakan dan anggap sebagai
imam. Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam bersabda, "Abu bakar masuk syurga,
Umar masuk syurga, Uthman masuk syurga, Ali masuk syurga, Thalhah masuk syurga,
Zubair masuk syurga, Abdul Rahman bin Auf masuk syurga, Sa'ad masuk syurga,
Sa'id masuk syurga , Abu Ubaidah bin Jarrah masuk syurga. "(HR.
Tirmidzi).
Ulasan
Catat Ulasan