Risalah Kemuliaan Nabi Muhammad sallAllahu 'Alaihi waSallam
Sisipan dari Blog Si Musafir Ilallah
بسم الله
الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين وأفضل الصلاة وأتم التسليم على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
الحمد لله رب العالمين وأفضل الصلاة وأتم التسليم على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
قصة
الضب الذى آمن برسول الله صلى الله عليه وسلم
(Kisah Seekor
Dhab Yang Beriman Kepada Rasulillah sallAllahu ‘alaihi
wassalam)
Apabila kita membicarakan
tentang dhab, semestinya difikiran kita akan terfikir akan seekor biawak yang
saiznya lebih besar daripada biawak biasa, tetapi hidup di padang pasir dan
bersifat herbivor, bahkan dikatakan bahawa usia seekor dhab boleh mencecah
beratus-ratus tahun. Dhab merupakan haiwan yang amat sukar untuk mati walaupun
telah disembelih dan mempunyai potensi yang besar dalam pasaran perubatan
tradisional terutamanya dijadikan sebagai minyak dan juga dijadikan sebagai
makanan.
Dhab Penyaksi KeNabian
Baginda s.a.w..
Wahai saudaraku yang
dimuliakan, selain daripada perubatan dan pemakanan yang terkait dhab, terdapat
seperkara lagi yang lebih penting dan lebih mulia untuk dibicarakan tentang dhab
iaitu spesies haiwan tersebut pernah menjadi saksi kenabian Baginda s.a.w..
Baginda s.a.w. telah dikurniakan pelbagai kelebihan dan kemuliaan oleh Allah
s.w.t. yang menunjukkan bahawa Baginda s.a.w. mempunyai kedudukan yang tinggi
berbanding makhluq yang lain. Bahkan tingginya kemuliaan Baginda s.a.w. itu
terserlah ketika peristiwa Mi’raj Baginda s.a.w. menghadap Tuhannya Pemilik
Sekalian Alam di Sidrat al-Muntaha, yang mana tidak pernah dijejaki oleh
makhluq-makhluq yang lain daripada malaikat, atau nabi-nabi sebelum Baginda
s.a.w.. Ketahuilah bahawa kesemua kemuliaan Baginda s.a.w. itu menunjukkan
bahawa kedalaman cinta Allah s.w.t. kepada hambaNya yang kita agungi iaitu,
sayiduna Muhammad s.a.w.
Sesungguhnya para pencinta
Baginda s.a.w. tidak pernah jemu untuk menceritakan dan mengajarkan kepada umat
Baginda s.a.w. hal yang berkaitan dengan kemuliaan Baginda s.a.w., untuk
mendalamkan cinta umat Baginda s.a.w. kepada Baginda s.a.w., dan untuk menanam
dalam hati mereka perasaan mengagungkan Baginda s.a.w.. Antara kisah berkaitan
dengan kemuliaan Baginda s.a.w. yang dikurniakan Allah s.w.t. kepada Baginda
s.a.w., ialah berimannya makhluq selain manusia kepada Baginda s.a.w. seperti
pokok, batu, haiwan, bahkan jin juga beriman kepada Baginda s.a.w.. Begitu
jugalah terdapat satu kisah dimana seekor dhab(biawak padang pasir) yang turut
menjadi saksi kepada kenabian Baginda s.a.w. yang menjadi sebab keimanan orang
yang memusuhi Baginda s.a.w.
Didalam kitab asy-Syifa bi
Ta’rif Huquq al-Mustofa karangan al-Imam al-Allamah al-Qadhi ‘Iyadh, menyebutkan
satu kisah yang diriwayatkan oleh sayidina ‘Umar al-Khattab;
أن رسول
الله (ص) كان في محفل من أصحابه إذ جاء أعرابي قد صاد ضباً فقال : من هذا قالوا :
نبى الله ، فقال : واللات والعزى لا آمنت بك أو يؤمن بك هذا الضب وطرحه بين يدى
النبي (ص(، فقال
النبي (ص) له : ياضب ، فأجابه بلسان مبين يسمعه القوم جميعاً لبيك وسعديك يا زين من
وافى القيامة ، قال : من تعبد ؟ ، قال : الذى في السماء عرشه وفى الأرض سلطانه وفى
البحر سبيله وفى الجنة رحمته وفى النار عقابه : قال : فمن أنا ؟ ، قال رسول رب
العالمين وخاتم النبيين وقد أفلح من صدقك وخاب من كذبك ، فأسلم
الأعرابي
Maksudnya: “Sesungguhnya
RasulAllah s.a.w. sedang berjalan bersama-sama para sahabat Baginda s.a.w.,
kemudian datang seorang A’rabiy (orang badwi) yang memburu dhab. Maka orang
badwi tadi itu pun bertanya kepada kumpulan tersebut, “Siapakah lelaki
ini?”. Mereka pun menjawab, “Nabi Allah”. Lalu orang badwi tadi
itupun berkata, “Demi Tuhan Latta dan ‘Uzza! Tidak akan aku beriman
kepadamu(Baginda s.a.w.), melainkan dhab ini beriman kepadamu”. Kemudian dia
membaling dhab tersebut ke tangan Baginda s.a.w.. Maka Baginda s.a.w. pun
bersabda, “Wahai dhab!”. Dhab tersebut pun menyahut seruan Baginda s.a.w.
dengan perkataan yang jelas yang didengari oleh kesemua orang disitu, “Aku
menyahut seruanmu dan membantumu wahai perhiasan yang menghubungkan hari
Qiamat”. Baginda s.a.w. pun bersabda, “Siapakah yang engkau sembah?”.
Jawab dhab tersebut, “Iaitu yang mana di langit ‘arasyNya, di bumi
kekuasaanNya, di lautan jalanNya, di Syurga rahmatNya, dan di Neraka
seksaanNya”. Kemudian Baginda s.a.w. bersabda, “Dan siapakah aku?”.
Dhab itu menjawab, “Utusan Tuhan sekalian ‘alam, dan menutup bagi sekalian
Nabi. Sesungguhnya berbahagialah orang yang membenarkan (risalah)mu, dan rugilah
orang yang menolak(risalah)mu”. Maka ‘Arab badwi tadi pun memeluk Agama
Islam”.[1]
Begitu juga di dalam kitab
Dalail an-Nubuwwah karangan al-Imam al-Baihaqi yang meriwayatkan kisah keimanan
dhob terhadap Baginda s.a.w. sebagaimana yang diriwayatkan oleh sayidina
‘Abdullah ibn ‘Umar radhiyAllahu ‘anhuma, daripada ayahnya, sayidina ‘Umar
al-Khattab;
أن رسول
الله كان في محفل من أصحابه إذ جاء أعرابي من بني سليم قد صاد ضبا وجعله في كمه
ليذهب به إلى رحله فيشويه ويأكله فلما رأى الجماعة قال ما هذا قالوا هذا الذي يذكر
أنه نبي فجاء حتى شق الناس فقال واللات والعزى ما اشتملت النساء على ذي لهجة أبغض
إلي منك ولا أمقت ولولا أن يسميني قومي عجولا لعجلت عليك فقتلتك فسررت بقتلك الأسود
والأحمر والأبيض وغيرهم فقال عمر بن الخطاب يا رسول الله دعني فأقوم فأقتله قال يا
عمر أما علمت أن الحليم كاد أن يكون نبيا ثم أقبل على الأعرابي فقال ما حملك على أن
قلت ما قلت وقلت غير الحق ولم تكرمني في مجلسي قال وتكلمني أيضا استخفافا برسول
الله واللات والعزى لا آمنت بك أو يؤمن بك هذا الضب وأخرج الضب من
كمه وطرحه بين يدي رسول الله فقال رسول الله يا ضب فأجابه الضب بلسان عربي مبين
يسمعه القوم جميعا لبيك وسعديك يا زين من وافي القيامة قال من تعبد يا ضب قال الذي
في السماء عرشه وفي الأرض سلطانه وفي البحر سبيله وفي الجنة رحمته وفي النار عقابه
قال فمن أنا يا ضب قال رسول رب العالمين وخاتم النبين وقد أفلح من صدقك وقد خاب من
كذبك قال الأعرابي لا أتبع أثرا بعد عين والله لقد جئتك وما على ظهر الأرض أبغض إلي
منك وإنك اليوم أحب إلي من والدي ومن عيني ومني وإني لأحبك بداخلي وخارجي وسري
وعلانيتي أشهد أن لا إله إلا الله وأنك رسول الله
Maksudnya: “Sesungguhnya
RasulAllah s.a.w. sedang berjalan bersama para sahabatnya, kemudian datang
seorang A’rabiy(Arab badwi) daripada Nabi Sulaim yang bersamanya seekor dhab
disisipan lengan bajunya yang telah diburunya dan bercadang untuk dibakar dan
dimakan. Apabila dia terlihat terdapatnya satu jamaah, dia pun bertanya,
“Apakah ini?”. Orang disekitarnya pun menjawab, “Itulah dia yang
memberitahu bahawa dia adalah Nabi”. Maka orang ‘Arab badwi tadi pun meluru
ke arah Rasulillah s.a.w. sambil menolak-nolak manusia disekelilingnya lalu
berkata, “Demi tuhan Laata dan ‘Uzza! tidak ada orang yang dilahirkan oleh
wanita lebih aku benci dan murkai daripadamu. Sekiranya bukan kerana memanggilku
dengan tergesa-gesa, nescaya aku telah datang dan membunuhmu. Maka aku akan
membahagiakan orang berkulit hitam, merah, putih dan lain-lainnya”.
Mendengar ucapan ‘Arab badwi yang mencela Baginda s.a.w. itu telah menjadikan
sayidina ‘Umar ibn al-Khattab marah lalu berkata, “Wahai RasulAllah! Biarkan
sahaja aku untuk bangun dan membunuhnya”. Baginda s.a.w. pun bersabda,
“Wahai ‘Umar! Apakah engkau mengetahui bahawa berlemah-lembut itu adalah
hampir sahaja menjadikan seseorang itu Nabi?”. Baginda s.a.w. pun menerima
kedatangan ‘Arab badwi yang tidak beradab itu lalu bertanya, “Apakah yang
membuatkan kamu berkata bahawa apa yang telah aku katakan adalah bukanlah yang
haq? Kamu juga tidak memuliakan aku di dalam majlisku”. ‘Arab badwi itu pun
berkata dengan angkuh tanpa menghiraukan ucapan Baginda s.a.w., “Kamu harus
bercakap kepadaku juga!”. “Demi tuhan Laata dan ‘Uzza! Tidak akan aku beriman
kepadamu melainkan setelah dhab ini beriman kepadamu”. Maka dia pun
mengeluarkan dhab tersebut dari sisipan lengannya dan melontarkan dhab tersebut
ke hadapan Rasulillah s.a.w.. Baginda s.a.w. pun bersabda, “Wahai dhab!”.
Dhab tersebut pun menjawab seruan Baginda s.a.w. dengan bahasa ‘Arab yang jelas
yang didengari oleh kesemua kaum disitu, “Aku menyahut seruanmu dan
membantumu wahai perhiasan yang menghubungkan hari kiamat”. Baginda s.a.w.
pun bertanya, “Kepada siapakah kamu sembah?”. Jawab dhab tersebut,
“Aku menyembah Dia yang mana di langit ‘ArasyNya, di bumi kekuasaanNya, di
lautan jalanNya, di Syurga rahmatNya, dan di Neraka seksaanNya”. Baginda
s.a.w. pun bertanya lagi, “Dan siapakah aku?”. Jawab dhab tersebut,
“Engkau adalah pesuruh Tuhan sekalian ‘alam, dan penyudah bagi sekalian Nabi,
dan sesungguhnya berbahagialah orang yang membenarkanmu dan rugilah sesiapa yang
menolakmu”. Mendengar jawapan dhab tersebut, orang ‘Arab badwi tersebut pun
berkata, “Sesungguhnya aku tidak akan mengikut lagi anutanku sebelum ini
bermula sekarang. Demi Allah! Sesunguhnya aku telah datang kepadamu tadi dengan
perasaan yang penuh kemarahan, dan sekarang kamulah orang yang paling aku cintai
lebih daripada ibu bapaku, dan daripada harta-bendaku dan diriku. Bahkan aku
mencintaimu dari dalam dan luar jiwaku, dan dari hatiku hinggalah
zahirku”.
Setelah itu, beliaupun
melafazkan keIslamannya di hadapan Baginda s.a.w., “Tiada tuhan(yang wajib
disembah) melainkan Allah, dan sesungguhnya engkau adalah pesuruh
Allah”[2].[3]
Lihatlah betapa tingginya
kemuliaan Baginda s.a.w., sehinggakan haiwan yang tidak ber’aqal bahkan tidak
mampu bersuara, dimuliakan Allah s.w.t. dengan kebolehan haiwan tersebut
berkata-kata dan mengakui keRasulan Baginda s.a.w.. Amatlah rugi bagi sesiapa
yang mendustai ketinggian darjat Baginda s.a.w. mengatasi segala makhluq,
amatlah rugi bagi sesiapa yang terhijab daripada memandang kesempurnaan Baginda
s.a.w..
Antara Sebab Baginda s.a.w. Tidak Memakan
Dhab
Sebagaimana yang kita ketahui,
bahawa Baginda s.a.w. tidak memakan dhab walaupun pernah dihidangkan kepada
Baginda s.a.w., tetapi tidak melarang para sahabat untuk memakannya. Sayidina
Ibn ‘Abbas radhiyAllahu ‘anhuma pernah menceritakan kepada Abu Umaamah ibn Sahl
ibn Hunaif al-Ansoriy radhiyAllahu ‘anhu bahawasanya;
أَنَّ خَالِدَ بْنَ الْوَلِيدِ الَّذِي يُقَالُ لَهُ : سَيْفُ
اللَّهِ أَخْبَرَهُ ، أَنَّهُ " دَخَلَ مَعَ
رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى مَيْمُونَةَ وَهِيَ
خَالَتُهُ وَخَالَةُ ابْنِ عَبَّاسٍ ، فَوَجَدَ عِنْدَهَا ضَبًّا
مَحْنُوذًا قَدْ قَدِمَتْ بِهِ أُخْتُهَا حُفَيْدَةُ بِنْتُ الْحَارِثِ مِنْ نَجْدٍ
، فَقَدَّمَتِ الضَّبَّ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ،
وَكَانَ قَلَّمَا يُقَدِّمُ يَدَهُ لِطَعَامٍ حَتَّى يُحَدَّثَ بِهِ وَيُسَمَّى
لَهُ فَأَهْوَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَدَهُ إِلَى
الضَّبِّ ، فَقَالَتِ امْرَأَةٌ مِنَ النِّسْوَةِ الْحُضُورِ : أَخْبِرْنَ رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا قَدَّمْتُنَّ لَهُ ، هُوَ الضَّبُّ
يَا رَسُولَ اللَّهِ ، فَرَفَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَدَهُ عَنِ الضَّبِّ ، فَقَالَ خَالِدُ بْنُ الْوَلِيدِ : أَحَرَامٌ الضَّبُّ يَا رَسُولَ اللَّهِ ؟ قَالَ : لَا ، وَلَكِنْ لَمْ
يَكُنْ بِأَرْضِ قَوْمِي ، فَأَجِدُنِي أَعَافُهُ ، قَالَ خَالِدٌ : فَاجْتَرَرْتُهُ فَأَكَلْتُهُ وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَنْظُرُ إِلَيَّ
Maksudnya: “Sesungguhnya Khalid
ibn al-Walid yang memberitahu kepadanya(sayidina Ibn ‘Abbas), bahawa SaifUllah
pernah memberitahu kepadanya(sayidina Khalid ibn Walid), dia pernah bersama
Rasulillah s.a.w. untuk bertemu Maimunah, iaitu ibu saudara Baginda s.a.w. dan
juga ibu saudara Ibn ‘Abbas. Maka dia dapati bersamanya seekor dhob yang
dipanggang dan dibantu oleh kakaknya Hufaidah binti al-Haarith daripada Najd.
Dia pun menghidangkan dhab tersebut kepada Rasulillah s.a.w., dan adalah Baginda
s.a.w. seorang yang amat jarang menghulurkan tangannya untuk mengambil makanan
sehinggalah Baginda s.a.w. dipersilakan bahawa makanan itu untuk Baginda s.a.w..
Apabila Baginda s.a.w. menghulurkan tangannya ke arah dhab tersebut, lalu
berkata seorang wanita yang turut hadir, “Beritahulah kepada Baginda s.a.w.
apa yang kalian hidangkan kepada RasulUllah s.a.w.”. Mereka pun memberitahu
Baginda s.a.w., “Itu adalah dhab wahai RasulAllah!”. Baginda s.a.w.
mengalihkan kembali tangan Baginda s.a.w. daripada dhab. Maka berkata Khalid ibn
al-Walid, “Adakah dhab itu haram wahai RasulAllah?”. Baginda s.a.w.
menjawab, “Tidak, akan tetapi ia tidak berada di kawasan kaumku. Maka aku
tidak memakannya”. Sayidina Khalid berkata, “Maka aku pun mengambilnya
lalu memakannya, dan RasulUllah s.a.w. memerhatikan ke arahku(yang sedang
makan)”.[4]
Di dalam hadith yang lain pula
diriwayatkan, bahawa sayidina ‘Abdullah ibn ‘Umar pernah mendengar Baginda
s.a.w. bersabda;
الضَّبُّ لَسْتُ آكُلُهُ وَلَا أُحَرِّمُهُ
Maksudnya, “Dhab, aku tidak
memakannya tetapi aku tidak mengharamkannya(untuk dimakan)”.[5]
Baginda s.a.w. merupakan seorang
insan yang amat lembut hatinya kepada sesama manusia bahkan kepada selain
manusia. Rahmatnya Baginda s.a.w. tidak terbatas, dan itulah tujuan Allah s.w.t.
mengutuskan Baginda s.a.w. iaitu sebagai rahmat kepada sekalian ‘alam.
Sheikhna Sidi Yusuf al-Bakhour
al-Hasani hafizahUllah Ta’ala wanafa’ana biasrarihi, telah memberitahu
kepada para hadirin di dalam satu majlis Maulid ar-Rasul asy-Syarif berkenaan
ketinggian adab Baginda s.a.w. terhadap haiwan termasuklah kepada dhab yang mana
spesies haiwan tersebut pernah menjadi saksi keNabian Baginda s.a.w.;
“Kalian ingin mempelajari
adab? Lihatlah kalian kepada Rasulillah! Lihatlah kalian kepada adab Baginda
s.a.w. terhadap makluq yang ber’aqal dan juga kepada yang tidak ber’aqal seperti
dhab, dan haiwan yang lain. Nescaya kalian akan dapati ketinggian adab Baginda
s.a.w. yang tidak pernah terfikir oleh kita kerana kita tidak mempunyai hati
yang selembut dan sesentitif Baginda s.a.w.. Pernahkah kalian mengetahui kenapa
Baginda s.a.w. tidak memakan dhab? Sebabnya hanyalah kerana Baginda s.a.w. tidak
sanggup memakan spesies haiwan yang mana telah berkata-kata dengan Baginda
s.a.w., bahkan menjadi saksi kepada keNabian Baginda s.a.w. sehingga menyebabkan
orang yang ber’aqal beriman kepada Baginda s.a.w.”.
Sesungguhnya dhab yang tidak
ber’aqal boleh beriman kepada Baginda s.a.w., bahkan mengetahui ketinggian dan
kemuliaan Baginda s.a.w.. Apakah kita yang ber’aqal ini, tidak dapat memahami
kemuliaan Baginda s.a.w. yang tidak mampu kita bayangkan di sisi Kekasihnya yang
Agung, sebagaimana fahamnya dhab yang telah menyaksikan keNabian Baginda
s.a.w.?
Semoga Allah s.w.t. mengurniakan
kepada kita semua hati yang suci yang benar-benar memahami ketinggian dan
kemuliaan Baginda s.a.w., dan tergolong di kalangan orang yang mendapat serpihan
cinta Baginda s.a.w..
Allahua’lam bis
sowab~
Selesai disusun dan dinukilkan dengan bantuan dan rahmat Allah s.w.t.;
Al-Faqir ila Rabbihi
al-Latif,
Tengku Ahmad Saufie.
Jumaat, 24 Rabi’ al-Awwal 1433
Hijriyyah(17 Februari 2012).
[1]
Kitab asy-Syifa bi Ta’rif Huquq al-Mustofa, karangan al-Qadhi ‘Iyadh, bahagian
pertama, m/s 309.
[2]
Kitab Dalail an-Nubuwwah karangan Imam al-Baihaqi rahimahUllah, juzuk ke-6, m/s
36 pada “Bab yang datang padanya penyaksian dhab kepada Nabi kita akan risalah
yang dibawanya dan itu adalah sebagai bukti keNabian”.
[3]
Terdapat banyak lagi hadith berkenaan penyaksian dhab terhadap risalah Baginda
s.a.w. diriwayatkan seperti di dalam kitab al-Bidayah wan-Nihayah karangan
al-Imam Ibn Kathir, Imam at-Tabrani di dalam kitab Mu’jam al-Aushot, al-Imam
al-Muttaqiy al-Hindiy di dalam kitab Kanzul al-‘Amaal, dan
sebagainya.
[4]
Diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari di dalam sohehnya, pada bab ‘Makanan’, no.
4999.
[5]
Diriwayatkan oelh Imam al-Bukhari di dalam sohehnya, pada ‘Kitab Tafsir
al-Quran’, no. 5138. Juga di dalam Musnad Imam Ahmad ibn Hambal, no.
4909.
Ulasan
Catat Ulasan